Matematik

Kontinuitet - fejl?

21. december 2018 af Stats - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg læser op på kontinuitetsbegrebet... Jeg tror han selvmodsiger selv.

Jeg læser følgende observation

En funktion f er diskontinuert i punktet a, dersom der findes et ε > 0 sådan at uanset hvor lille vi vælger δ > 0, så kan der findes et x sådan at |x - a| < δ og |f(x) - f(a)| ≥ ε

De har eksemplet:

f(x)=\left\{\begin{matrix} 2x & \textrm{hvis }x\leq 0\\ 2x+1 & \textrm{hvis }x>0 \end{matrix}\right.

og man vil vise at a = 0 er diskontinuert.

De siger at hvis vi vælger ε = ½, så vil der uanset hvor lille δ > 0 vi vælger, findes nogen x sådan at |x - 0| < δ og |f(x) - f(0)| ≥ ε... (nemlig alle positive x). Siden der findes nogle ε som ikke kan pareres med nogle δ er den diskontinuert....

DETTE forstår jeg godt og virker logisk... Men nu skriver han

Nu kommer han med et nyt eksempel lidt længere fremme, hvor han ønsker at vise at

f(x)=\sqrt{x^4 -x^2}

er kontinuert i udvalgte områder. Nu postulere han såfremt også, at f er kontinuert i a = 0.

Han skriver: Alt vi behøver at vise, at der for ethvert ε > 0 findes et δ > 0, sådan at |f(x) - f(0)| < ε for alle xDf med |x - 0| < δ. Det er så enkelt. Uanset hvilket ε vi bliver givet, vælger vi δ = 1. Det eneste x i Df som tilfredsstiller |x - 0| < δ er x = 0, og dermed får vi |f(x) - f(0)| = 0 < ε... .... ...

Undskyld... Men så er der vel en fejl i én af de to eksempler? Det første eksempel, da mener han at den ikke er kontinuert i a = 0, da |x - a| < δ ikke var defineret for positive værdier af x.

Nu skriver han i det næste eksempel, at bare der findes ét x, som gør |x - a| < δ, så er den kontinuert i punktet....

Har jeg misforstået noget, eller har han lavet en fejl i det sidste eksempel? Jeg mener klart, at det sidste eksempel, da er x = 0 ikke et kontinuitetspunkt.


Svar #1
21. december 2018 af Stats

For man kunne i forrige eksempel anvende samme tankegang... Vælg et lille δ > 0 , så har vi et x = 0 ∈ Df og dermed |x - 0| = 0 < δ og |f(x) - f(0)| = 0 < ½

Han skriver dog også længere nede, at nogen lærerbøger ikke opfatter at f er kontinuert i x = 0 da f skal være defineret i alle punkter i nærheden af a... og han skriver videre, at med sådan et kontinuitetsbegreb, så er f selvfølgelig ikke kontinuert... Altså... Han modsiger sig selv i sidste det første eksempel og det andet eksempel... Er jeg korrekt?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. december 2018 af SådanDa

"Nu skriver han i det næste eksempel, at bare der findes ét x, som gør |x - a| < δ, så er den kontinuert i punktet...." Det er ikke det han skriver. Det skal gælde for ethvert x∈Df med |x-0|<1. Men nu er det sådan at det eneste x∈Df som opfylder denne betingelse er x=0. Så det skal blot gælde for x=0. Og det gør det. Så jeg kan ikke se nogen problemer?

Men som teksten i #1 antyder, så er det jo blot et spørgsmål om definition. Det kan måske føles skørt at sige at funktionen er kontinuert i 0, da den ikke er defineret i en omegn omkring 0. Og nogle ekskluderer altså dette fra definitionen. Men så vidt jeg ved er definitionen fra din bog den mest almindelige.


Svar #3
22. december 2018 af Stats

#2

f(x)=\left\{\begin{matrix} 2x & \textrm{hvis }x\leq 0\\ 2x+1 & \textrm{hvis }x>0 \end{matrix}\right.

Vi har |f(x) - f(0)| < ε ⇔ f(0) - ε < f(x) < f(0) + ε. Han vælger ε = ½ og dermed har vi -½ < f(x) < ½. Vi skal nu finde et δ > 0 så |x - 0| < δ og x∈Df . Vi kan vælge δ = ε/2 og dermed |x - 0| < 1/4 ⇔ -1/4 < x < 1/4... Vi har en stribe af tal vi kan vælge imellem; x = (-1/4, 0] ∈ Df... Men okay - da er ikke er nogen x-værdier på højresiden af a, som afparere - så mener man, at den ikke er kontinuert....

Men i det næste eksempel f(x)=\sqrt{x^4 -x^2} - da har han hverken nogen x-værdier på højre eller venstre side af punktet 0 - Han mener man blot kan vælge tallet a = 0 ∈ Df...

Jeg mener stadig at han modsiger sig...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Husk at definitionsmængden for f(x) = \sqrt{x^4-x^2} er (-\infty,-1]\cup\{0\}\cup[1,\infty). Altså har du at

                                                         \vert x- 0\vert<1 \quad\Leftrightarrow\quad x = 0

Altså er f(x) også kontinuert i x=0.


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. december 2018 af SådanDa

I første eksempel har du ret, for et specifikt ε>0, gælder det, at uanset hvor lille δ>0 du vælger, så findes et x∈Df (som her er R) så |x-0|<δ og |f(x)-f(0)|≥ε.

Altså der findes minimum ét x∈Df der gør at ovenstående gælder, altså kan du ikke ikke afparere det specifikt valgte ε, og din funktion er diskontinuert.

I det andet eksempel, indses det det at det eneste tal x som opfylder x∈Df=(-∞,-1]∪{0}∪[1,∞) og |x-0|<1 er x=0.

Og da |0-0|=0 vil du for et hvilket som helst ε>0 kunne vælge δ=1 for at sikre kontinuitetsbentingelsen i punktet a=0.

Hvis du prøvede at vise den var diskontinuert ville du se at ligegyldigt hvilket ε du kigger på, så findes der ingen x∈Df (hverken på højresiden eller venstresiden af 0) så  |x-0|<δ og |f(x)-f(0)|≥ε, ligegyldigt hvor lille δ er. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Funktionen 

                                               f(x) = \left\{\begin{aligned} &2x &&\text{for } x\leq1 \\ &2x+1 &&\text{for } x >1\end{aligned}\right.

er ikke kontinuert i x = 0. Antag (for modstid) at f er kontinuert i x=0, da har vi specielt at for \epsilon = 1/2 at vi kan finde et \delta således at der for samtlige x der opfylder

                                           \vert x-0\vert < \delta \quad\Leftrightarrow\quad -\delta<x<\delta.

har at

                                               \vert f(x)-f(0)\vert = \vert f(x)\vert<\frac{1}{2}.

Vi løber ikke ind i nogen problemer for -1/4<x\leq0, men for 0<x<1/4 har vi at

                                                             \vert f(x)\vert = 2x+1

og dermed

                            \vert f(x)\vert < \frac{1}{2} \quad\Leftrightarrow\quad 2x+1<\frac{1}{2} \quad\Leftrightarrow\quad x <-\frac{1}{4}

hvilket er en modstrid. Altså har vi at f ikke er kontinuert i x=0.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. december 2018 af swpply (Slettet)

#5

I første eksempel har du ret, for et specifikt ε>0, gælder det, at uanset hvor lille δ>0 du vælger, så findes et x∈Df (som her er R) så |x-0|<δ og |f(x)-f(0)|≥ε.

Husk at vi siger at f:D\rightarrow\mathbb{R} er kontinuert i a\in D, såfremt at der for alle \epsilon >0 findes mindst ét \delta>0 således at der for samtlige \vert x-a\vert <\delta gælder at \vert f(x)-f(a)\vert <\epsilon

Det er altså ikke tilstrækelig at der blot findes ét x\in D således at

                                                  \vert x-a\vert <\delta \quad\Rightarrow \vert f(x)-f(a)\vert<\epsilon,

for hvis det var tilfældet kunne vi altid plot vælge x=a og dermed ville samtlige funktioner somfølge heraf være kontinuerte.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. december 2018 af SådanDa

#7 "Det er altså ikke tilstrækelig at der blot findes ét  x∈D således at |x-a|<δ ⇒ |f(x)-f(a)|<ε" Det har du ret i, men det er heller ikke det jeg skriver i #5.

Jeg siger at det er tilstrækkelig, at for ethvert δ>0, finde ét x∈D således at |x-a|<δ ⇒ |f(x)f(a)|≥ε for at sige at funktionen er ikke-kontinuert. Det er blot negationen af din definition i #7.


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Ja, det var mig der ikke læse #5 grundigt nok.

Men #6 viser stadig at f ikke er konstitueret i x = 0 og du omformulere beviset heraf blot ved vælge \epsilon=1/2 og x = 1/8.


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Præcist hvad er du i tvivl omkring? Er det hvorfor eksempel 1 ikke er kontinuert i x=0 eller er det hvorfor at eksempel 2 er kontinuert i x=0?


Svar #11
23. december 2018 af Stats

Okay... Så er det måske definitionerne jeg har bøvl med....

En funktion f er kontinuert i et punkt a∈Df dersom følgende gælder: For ethvert ε > 0 (uanset hvor lille), findes der et δ > 0 sådan at når x∈Df og |x-a| < δ, så |f(x) - f(a)| < ε. Vi kan altså få afstanden mellem f(x) og f(a) mindre end ε ved at kræve, at afstanden mellem x og a mindre end δ.

Jeg tager et andet eksempel, kun for at afprøve teorien.... Jeg forsøger at vise, at 2x2 + 3 er kontinuert i punktet 1.

Lad ε > 0 så skal vi finde et δ > 0, sådan at når x∈Df og |x-a| < δ så er |f(x) - f(a)| < ε...

\\ \left | f(x) - f(1) \right |=\left | 2x^2-3-(2\cdot 1^2-3) \right |=\left | 2x^2-2 \right |\\ \\ =\left | 2(x+1)(x-1) \right |=2|x+1||x-1|<2|x+1|\cdot\delta

Jeg har lidt besvær med at komme videre. Der er jo generelt ikke så meget snak om, hvordan de vælger δ i nogle af bøgerne...... Men jeg tror at

------------------------------------------------------------------------------------

Vi ønsker at begrænse funktionen 2|x + 1|δ ≤ Cδ.

Vælger vi derfor δ ≤ 2 (ud fra grafen er |x + 1| aftagende i når x bliver mindre, og |x+1| er voksende, når x bliver større)

så ser vi, at  -1 < x < 3 (da |x - 1| < δ ⇔ -1 ≤ 1 - δ < x < 1 + δ ≤ 3)

Dermed må |x+1| også være begrænset med 0 < |x + 1| < 4

Dermed har vi 2|x + 1||x - 1| < 2|x+1|δ < 8δ...

Samtidig ved vi, at hvis δ bliver større end 2, så vil x have større råderum og dermed |x + 1| også have en større begrænsning end den forrige...

Derfor kan vi lade δ = min{ε/8 , 2}

Dermed har vi |f(x) - f(a)| = 2|x+1||x-1| < 2·(3 + 1)·(ε/8) = ε

Er det en korrekt?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #12
24. december 2018 af AskTheAfghan

#11      Din ide er god nok. Monotonicitet er ikke relevant her. Definer f(x) = 2x2 - 2, RR. For at gøre det nemmere for dig, vil jeg vise at f er kontinuert på R. Lad x og a være faste i R. Der observeres, at f(x) - f(a) = 2(x + a)(x - a), så har man |f(x) - f(a)| = 2|x + a||x - a|.

Lad ε > 0 være givet. Vi ønsker vise, at der findes et δ > 0 sådan at 2|x + a||x - a| < ε for alle x opfyldende |x - a| < δ. 

(Jeg begynder med at vurdere |x + a|, der skal være mindre end et eller andet udtrykt ved a.)

Hvis |x - a| < 2 =: δ1, så er |x + a| = |x - a + 2a| ≤ |x - a| + 2|a| = 2(1 + |a|). Derfor har man

2|x + a||x - a| ≤ 4(1 + |a|)|x - a| for alle x opfyldende |x - a| < δ1.

(Nu skal jeg vurdere 4(1 + |a|)|x - a|, og ønsker at den skal være mindre end ε for alle bestemte x'er.)

Hvis |x - a| < ε/(4(1 + |a|)) =: δ2, så er 4(1 + |a|)|x - a| < ε for alle x opfyldende |x - a| < δ2.

Binder man de to sammen, har vi 2|x + a||x - a| < ε for alle x opfyldende |x - a| < min{δ12}.

Dette viser, at et sådant δ > 0 findes (nemlig δ = min{δ12}) sådan at |f(x) - f(a)| < ε for alle x opfyldende |x - a| < δ. Da ε er vilkårligt, er f kontintuert i a. Da a er vilkårligt, er f kontinuert på hele R.

Håber det hjalp lidt med forståelsen.


Skriv et svar til: Kontinuitet - fejl?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.