Matematik
geometrisk løsning af z^2 = i
Hej
For mit at det nemt at se at den ene løsning rent geometrisk: z1 = +1/√ 2 + 1/√ 2i.
Jeg ved dog ikke hvordan man kan komme frem til den anden løsning z2 = -1/√ 2 - 1/√ 2i?
Svar #2
26. december 2018 af swpply (Slettet)
Geometrisk har du at de to løsninger z1 og z2 til ligningen z2 = i selvfølgelig ligger på enhedscirklen i det kompleksetal plan, du har derfor at |z1| = |z2| = 1. Dernæst har du at Arg(z1) halvere intervallet [0,π/2] samt at Arg(z2) halvere intervallet [π/2, 2π].
Dette kan let generaliseres til det generallet tilfælde z2 = w. Skift blot π/2 ud med Arg(w) og enhedscirkel med cirkel med radius |w|, hvorfor at |z1| = |z2| = sqrt(|w|).
Svar #4
27. december 2018 af anonym000
Okay, den er jeg med på.
Hvad med
Jeg har omkrivet venstre og højreside på eksponentielform.
Jeg får z til at være
og
I facit står der
Hvordan omskriver jeg mit til det som står i facit?
Jeg ved at mit resultat er rigtigt og facit er rigtigt.
...............
Svar #5
28. december 2018 af peter lind
Det er lettere at angive den sidste med argumentet -iπ/8, Hvilket giver direkte den første af facitresultat med brug af at cos(-x)=cos(x) og sin(-x) = -x
For at få det andet resultat skal du bruge tilsvarende argumentet til π-π/8 = 7π/8 og brug tilsvarende regler for sinus og cosinus funktionen
Svar #6
28. december 2018 af anonym000
okay.
når jeg skal indtegne et kompleskt tal på eksponentiel form i et rektangulært koordinatsystem er den eneste måde at gøre det på at først sætte det på rektangulære form?
...............
Svar #7
28. december 2018 af swpply (Slettet)
#6 Nej, på mange måder er polær-form (hvad du kalder eksponentiel-form) langt nemere at indtegne i det komplekse tal plan (Argand diagram). Lad , da gælder der at
angiver længden (også kaldet modulus) fra origo (0,0) og udtil det komplekse tal og
angiver retningsvinklen til
med hensyn til x-aksen.

Skriv et svar til: geometrisk løsning af z^2 = i
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.