Studievalg og videregående studie

Valg af samfundsvidenskabelig videregående uddannelse

03. januar 2019 af KarstenX

Hej allesamen.

Jeg dimmiterede fra STX i 2018, og har bestemt at jeg vil læse videre fra efteråret 2019. Problemet er bare, at jeg endnu ikke ved hvad jeg vil studere. 

Jeg er generelt meget samfundsvidenskabeligt interesseret, og jeg kommer fra en gymnasial linje med Samf A, Engelsk A og Mat A. Samfundsfag var klart mit favorit fag, og specielt økonomi, international politik og politik finder jeg fortsat yderst interessante. 

Dette gør også at jeg overvejer disse uddannelser:

Jura 

Økonomi (oceon)

Statskundskab

(er åben for andre alternativer).

Jeg er dog meget i tvivl om, hvad jeg skal vælge, og hvad der passer bedst til mig. Jeg har nedenunder listet mine tanker og overvejelser omring de forskellige uddannelser op. 

Jura

Jura er umiddelbart ikke et fag jeg, jeg har den store viden om. Jeg finder det dog attraktivt i forhold til job og løn. Jeg tror også helt sikkert, at det er et meget interassant studie. Jeg er dog samtidigt bange for, at studiet består af meget tør og "kedelig" paragraflæsning. Jeg er generelt meget glad for skriftlige opgaver, og at anvende teori til sådanne opgaver, og jeg forestiller mig på denne måde, at jura minder lidt om skriftlig samfundsfag, hvilket jeg fandt yderst sjovt og nemt. 

Økonomi (oceon)

Økonomi finder jeg primært interessant fra en samfundsorienteret vinkel. Således synes jeg, at økonomiopgaverne i samfundsfag var meget spændende, og hele det samfundsdaglige aspekt i økonomi, fordeling af penge, økonomiske systemer osv. er jeg ret "hooked" på. Jeg frygter dog i højere grad for matematikken på økonomistudiet. For selvom at jeg ved Mat B i 2.g fik 12/12, ændrede det sig en del da jeg hævede til Mat A i 3.g. Det skyldtes i høj grad, at jeg fik ny lærer, men også at jeg ikke rigitg interesserede mig for de matematiske beviser osv, og ikke rigtig lagde en arbejdsindsats i dette. Jeg ende med 10/7 i karakter. Den matematiske del af samfundsfag var meget lille, og krævede jo sådan set ingenting, og jeg er derfor bekymret for, om økonomistudiet vil være for matematisk anlagt.

Statskundskab

Virker på mange måder som en god bred uddannelse, hvilket vel også er den store ulempe. Statskundskab er vel det tætteste på en direkte forlængelse af Samfundsfag fra gymnasiet, med mange forksellige fag som International Politik, Sociologi, Økonomi, Politik osv. Derfor er dette måske oplagt. Jeg frygter dog, at uddannelsen er alt for bred, og at man ikke lærer et decideret håndværk, som det i højere grad er tilfældet ved specielt jura men også økonomi. 

Min profil:

Jeg er generelt meget bredt orienteret rent fagligt, og tror derfor også at jeg vil kunne interessere mig for det meste. Specielt skriftlighed har altid været min store styrke, hvilket også er grunden til min begejstring for skriftlige samf opgaver. Jeg vil desuden beskrive mig selv som værende god til at se sammenhænge samt koble teori til opgaver og løsninger. Jeg kan søge ind med 11,6, så snittet burde ikke være noget problem.

Men er der nogen der har erfaringer med de forskellige uddannelser? hvad mener i er styrkerne og svaghederne ved disse?

Eller måske nogle som har haft samme overvejelser, som jeg går i gennem lige nu? hvad mener i der ville passe bedst til min profil?

Jeg takker mange gange på forhånd, og håber i kan hjælpe og bidrage til min beslutning


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2019 af JulieW99

Nu er jeg ikke selv samfundsfaglig, men jeg vil alligevel gerne give et generelt bidrag og fortælle om min egen situation.

Jeg valgte at læse medicin, fordi det virkede som den logiske vej jeg skulle gå. Det har dog vist sig muligvis ikke at være den rigtige vej, og jeg står nu i muligvis at droppe ud af uni for at skifte til fysik til sommer. Pointen her er, at mange måske vil se det som et halvt års spildt SU. Min pointe er, at du ikke behøver at være 100% sikker på det studie du vælger. Min erfaring er også, at du simpelthen ikke ved om studiet er det rigtige, før du starter på det og ligesom kan mærke det. Medicin føles bare ikke rigtigt for mig. Som du selv kommer ind på(nemlig hvor bredt et studie er), er medicin bare for bredt til mig. Jeg har brug for noget mere niché præget og noget at nørkle rundt i.

I min optik bør du ikke vælge uddannelse efter løn og job; uni er vanvittigt hårdt, hvis du skal igennem 5 år for noget du reelt ikke synes er bare sådan okay nice en god del af tiden. For at danne dig et yderligere, og måske bedre indtryk af uddannelserne, kan du læse studieordningerne. Du kan finde studieordningerne fra Aalborg Universitet frit tilgængeligt på internettet.

Til trods for at jeg er i en total anden retning, håber jeg at svaret alligevel er brugbart.

- - -

Vh Julie


Svar #2
03. januar 2019 af KarstenX

Mange tak for svar.

Ja, det er selvfølgeligt svært at vide sig helt sikker, og det tror jeg sådan set heller ikke man kan. Alle 3 uddannelser er nogle, som jeg godt kunne se mig selv i, og jeg tror jeg ville finde dem alle tre interessante. Derfor søger jeg altså blot noget information fra nogle, som har erfaring med disse. For man kan læse meget på universiteternes hjemmesider, hvilket jeg også har gjort, men lidt nuancer fra studerende ville være fint.

Men mange tak for svar og pointer, og held og lykke med studiet i fremtiden.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2019 af EnStuderende

Nu er jeg ikke så meget inde i de samfundsvidenskabelige uddannelser, men har du gjort dig nogle tanker om, hvad du kunne finde interessant at arbejde med efter endt uddannelse? Hvis du har svært ved at finde den rette uddannelse ud fra studiemæssige overvejelser, kunne du måske prøve at overveje, hvilke arbejdsopgaver, du kunne være interresseret (eller slet ikke interesseret) i efter endt studie. Det kan sommetider hjælpe med så at spore én lidt mere ind på, hvilken vej der passer bedre.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. januar 2019 af dannysannem

Heller ikke jeg kan bidrage med insider-viden fra de nævnte uddannelser. 

Men når jeg læser dit opslag bliver jeg vildt nysgerrig efter at vide, hvad du har valgt at bruge dit sabbatår på, og hvordan det indtil nu har været inspirerende for dig. Hvilke nye inspirationskilder har du opsøgt - mennesker, jobs, oplevelser?

Jeg er helt enig med JulieW99 i at det kan være rigtig svært at forudsige hvordan et studie vil være, for hvilken erfaring har du at bygge på? Jeg er dog ikke helt med på den med SU'en. Jeg havnede selv med et par år på den forkerte uddannelse og endte med at måtte tage studielån, som jeg stadig høvler af på efter godt 10 år på arbejdsmarkedet(Kunne godt have betalt det ud tidlgiere, men det bare et rigtig billigt lån :-) ).

Hvis jeg var dig ville jeg slå koldt vand i blodet. Opsøge nogle oplevelser, hvor du finde inspiration og bliver udfordret på din personlighed, din faglighed, dine værdier, dine holdninger og dine forudindtagelser om verdens tilstand. Ikke for at finde ud af hvilken uddannelse du skal søge ind på, men for at finde ud af hvilken forskel du vil gøre her i verden og for verden med den tid, du har foran dig. Hvad er vigtigt for dig? Hvad brænder du for?

Det lyder måske fjollet og filosofisk men jeg håber mit indlæg giver mening. Der er brug for dygtige mennesker som dig til at forny verden i en positiv retning. 

Jeg arbejder selv på Rønde Højskole, hvor vores elever jævnligt forholder sig til disse spørgsmål. Vi har ikke svarene, men vi tror på at spørgmålene er vigtige at forholde sig til og giver inspiration til de valg vores elever træffer senere i livet.

Jeg foreslår, at du tager på højskole - ikke nødvendigvis Rønde Højskole - men en eller anden højskole, der har nogle fag og linjer du synes kunne være spændende og sjove at bruge noget tid på. På højskolen er der ikke eksamener eller karakterer, men i stedet er det nysgerrighed og lysten til at lære nyt og søge inspiration, der er drivkraften.

Og så foreslår jeg også - og det ved jeg godt, at du nok ikke selv synes er fedt - at du leger med tanken om at tage et år mere fri til at blive klogere på dig selv og verden omkring dig. Verden er fuld af muligheder, mennesker og oplevelser som bare ligger og venter på dig :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. januar 2019 af 123434

Læser statskundskab. Vil sige at der er meget stor forskel på samfundsfag i gymnasiet og statskundskab/samfundsfag på universitetet. Det er to forskellige verdener. På universitetet så fylder metode, dvs statistik, utrolig meget,særligt det første år. Statskundskab er mere fluffy og teoretisk, hvor det i gymnasiet er mere håndgribeligt og konkret.

Skriv et svar til: Valg af samfundsvidenskabelig videregående uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.