Matematik

gået i stå. kan ikke komme vidre i opgaven. har brug for noget hjælp.

07. januar 2019 af bob2thetop - Niveau: C-niveau

Jeg har lige vedhæftet filen, 

Jeg er gået i stå og ved ikke dermed hvad jeg skal gøre. Håber der er nogen dejlige matematik elsker som kunne hjælpe mig. 

Taaak på forhånd

Vedhæftet fil: Dok5.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. januar 2019 af OliverHviid

Da y er bølgens hastighed og x bølgelængden, så skal du i opgave a løse ligningen 17=1,24*x0,50 (husk enheder)

Til b'eren kan du anvende formlen Fy=Fx, hvor Fy=fremskrivningsfaktoren for y, Fx=fremskrvingsfaktoren for x og a=konstanten.

NB.  venligst giv fremtidige tråde mere sigende overskrifter og vedhæft problemer i pdf-format.


Svar #2
07. januar 2019 af bob2thetop

heyy tak for det. men jeg forstod stadigvæk ike b´eren ;(

Og taak for rådet skal nok arbejde mere på overskriten

grunde til jeg gjorde det fra world var fordi jeg ikke kan finde ud af at gøre til en pdf fil men jeg skal nok prøve til næsten gang 

mange taak


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. januar 2019 af OliverHviid

Hvis man anvender formlen Fy=Fxa så ses det, at vi får følgende udtryk: 1,25=Fx0,50 Her skal du så isolere Fx. Husk, at når du isolerer Fx, så får du fremskrivningsfaktoren, som du altså skal skrive om til procent. Dette kan gøres vha. formlen: p=(a-1)*100, hvor a=fremskrivningsfaktoren.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2019 af AMelev

#2 Endnu bedre er det at vedhæfte et billede af opgaven (hvis den da ikke fylder næsten en hel side), så vi ikke skal over i et andet program for at læse den.


Svar #5
07. januar 2019 af bob2thetop

opgave a. jeg har skrevet selve rengestykket "17=1,24*x^(0,50)" men når den skal til at regne så kommer der ingen resultater? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. januar 2019 af OliverHviid

Nu kan jeg ikke kommentere, hvorfor du ikke får nogen resultater, da jeg ikke ved, hvilket cas-program, du bruger, men du kan jo også blot løse den i hånden: du har altså 17=1,24*x^0,50, hvor man anvender, at x^0,5=x^(1/2)=√x   Derfor har man 17=1,24*√x. Nu kan man så dividere med 1,24 og kvadrere på begge sider, dvs. (17/1,24)²=x ⇔  x≈188 meter


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. januar 2019 af ringstedLC

I mange CAS'er skal komma skrives med punktum.


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. januar 2019 af AMelev

#5 
Hvis du bruger Wordmat, skal du vælge Numerisk i dialogboksen - ellers giver det ikke en løsning.
Det er i givet fald nok ikke sidste gang du ryger ind i det problem, så husk den fidus.

PS! Det er en ligning, som skal løses, ikke et regnestykke.


Skriv et svar til: gået i stå. kan ikke komme vidre i opgaven. har brug for noget hjælp.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.