Matematik

Problemløser - excel hjælp!

08. januar 2019 af Haider7 - Niveau: B-niveau

Hej hvordan løser jeg denne i excel. Se vedhæftet.

Jeg skal finde diskonteringsfaktoren (d) til tifspunkt 1,2,3. Hvordan finder jeg diskonteringsfaktorerne via problemløser i excel?

Ydelserne som ses i excel udklippet skal ganges med diskonteringsfaktorerne til tilspunkt 1,2,3 for at få prisen som er kendt. Så det er kun diskonteringsfaktorerne der er ukendte. 

Altså 

Ydelse1*d(t1)  +   Ydelse2*d(t2)    +     Ydelse3*d(t3)         =           Pris

Vedhæftet fil: Opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2019 af AMelev

Så vidt jeg har søgt mig frem til er diskonteringsfaktoren bare (1+r)^-n, så det er da bare at beregne den for de forskellige n-værdier.
Indsæt 2 nye rækker over den første. I den øverste har du n 1 2 3
I den anden beregner du (1 + r)-n.

Det har ikke noget med tre ligninger med 3 ubekendte at gøre, så vidt jeg kan se.
Læg evt.din Excel-fil op.


Svar #2
08. januar 2019 af Haider7

Her Er min excel fil. Ved dog ikke hvordan jeg rigtigt skal gøre.

Vedhæftet fil:Fin.xlsx

Svar #3
08. januar 2019 af Haider7

Her kommer den rigtige

Vedhæftet fil:Fin.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. januar 2019 af AMelev

Kan du bruge dette I1 - L4? 

Vedhæftet fil:Fin-1873461 (2).xlsx

Svar #5
08. januar 2019 af Haider7

jeg har nemlig facit så jeg ved hvad diskonteringsfaktorerne skal give. Jeg ved bare ikke hvordan jeg kan bruge problemløser til at lave det. Nu har jeg lavet den via Mprodukt(minvert) funktionen hvor jeg har fået korrekt facit. MEN det ikke altid det giver korrekt facit fx når man beregne med andre tal osv. 

Prøv se i excel arket. Der skal kun være 3 diskonteringsfaktor ( den samme for alle lån til tidspunkt). Altså har serielån, annuitetslån, stående lån SAMME diskonteringsfaktor til tidspunkt 1,2 og 3.

Jeg har beregnet dem. Er der ikke en anden måde at gøre det på.

Vedhæftet fil:Fin.xlsx

Svar #6
09. januar 2019 af Haider7

Er der nogen der kan hjælpe? Er gået helt i stå?


Svar #7
09. januar 2019 af Haider7

??


Svar #8
09. januar 2019 af Haider7

Nogen der kan hjælpe med problemløser i forhold til denne opgave?


Skriv et svar til: Problemløser - excel hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.