Studievejledning

HJÆLP STÅR I ET KÆMPE PROBLEM MED MIN GYMNASIE!!

12. januar 2019 af jonas2425

Hej folkens

Så lige nu går jeg på stx i 1.g. Jeg har en linje med matematik A og Fysik Kemi B. Jeg kan godt lide matematik A, men jeg bryder mig ikke om de naturfaglige fag som fysik, kemi og biologi. Grunden til at jeg har valgt den her studieretning er fordi mine forældre har presset mig til det. Jeg har altid tvivlet om jeg skulle tage STX eller HHX, men som mine forældre ser på det bryder de slet ikke om at jeg vælger noget andet som jeg interessere mig for, som er fagene på HHX. De tror at de naturfaglige fag kun lukker op for gode uddannelser og en ordentlig fremtid. Min mors hjerte bliver knust endda og jeg kommer op og skændes med mine forældre fordi jeg siger det jeg har gemt i mig i længe og at jeg faktisk ikke kan lide STX alligevel og hellere vil skifte til HHX og vide mere om økonomi og virksomhed. Selv min bror mener at jeg skal tage en STX med fag som fysik kemi. De mener ikke at HHX lukker op for noget. Det er ikke p.g.a min klasse, men bare at jeg ikke mener STX bare generelt er noget for mig. Mine forældre har ikke så meget styr på hvad andre gymnasier o.s.v lukker op for, de har ikke selv været gennem sådan et system. Jeg har det virkelig dårligt med mig selv hver dag på STX. Jeg har endda snakket med studievejleder på HHX om en snak i næste uge, men hvad det ser ud som om så styre mine forældre mig og de har aldrig tænkt på at støtte mig og sige at jeg skal tage den uddannelse jeg brænder for og vil helst arbejde med. Hvad mener i jeg skal gøre??? PLEASE HJÆLP!


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2019 af guzbak

Har svaret på dit andet opslag.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
13. januar 2019 af jonas2425

#1

Har svaret på dit andet opslag.

Jeg mener også at de fag som HHX byder kan jeg godt få bedre karakter i end de fag jeg lige nu har på STX. Jeg har prøvet at snakke med min bror men siden han kun har gået igennem STX så mener han at det er bedst for mig. Jeg har slet ikke støtte derhjemme fra nogen og jeg har ingen andre familie medlemmer i danmark som vil hjælpe. Jeg ønskede virkelig at have om handel o.s.v, fordi så får jeg også en hel del indhold med mig fremadrettet end jeg gør på en "almen" uddannelse som STX. Jeg skal snakke med en studievejleder på mandag om min situation og tusind tak for dine kommentar. Tror du nogensinde at jeg kan få skiftet? Selvom jeg ikke har min families støtte fordi de åbenbart ikke forstår hvor godt HHX endelig er. Du sagde også noget med at supplere fag som fysik kemi. Altså generelt hvad tænker du i sidste ende jeg kan gøre? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2019 af guzbak

Synes det er en god ide at snakke med studievejledningen :)
Mente bare at du kan fortælle din familie at hvis du tager hhx og mangler fag til en evt. uddannelse kan du forklare at man sagtens kan supplere de naturvidenskabelige fag op. Supplering tæller ikke med i gennemsnittet, så det vigtigste er at få et højt snit i første omgang :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
13. januar 2019 af jonas2425

#3 Synes det er en god ide at snakke med studievejledningen :)
Mente bare at du kan fortælle din familie at hvis du tager hhx og mangler fag til en evt. uddannelse kan du forklare at man sagtens kan supplere de naturvidenskabelige fag op. Supplering tæller ikke med i gennemsnittet, så det vigtigste er at få et højt snit i første omgang :)

Har også prøvet det min ven, tror du ikke at studievejledningen fra HHX, kan tage en ordentlig snak med mine forældre fordi tror nemlig at det har en stor betydning for hvordan de ser HHX som gymnasie o.s.v, for de forstår det ikke helt. Jeg skal langfra være læge eller sådan noget. Det bare noget de forventer som familie tradition. Men hvis jeg snakker med studievejledningen som er imorgen tror du så hun kan tage en snak med dem? Evt. over telefonen for jeg vil helst ikke snakke med dem om HHX skift mere fordi de bliver mega sur og høre ikke efter.


Svar #5
14. januar 2019 af jonas2425

guzbak?


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. januar 2019 af guzbak

Jeg ved ikke hvor meget de selv tager snakken om med forældre, men du ønskes held og lykke med det:)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: HJÆLP STÅR I ET KÆMPE PROBLEM MED MIN GYMNASIE!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.