Matematik

Reducer udtryk - endnu én

12. januar 2019 af WhatTheFu - Niveau: B-niveau

Hej igen!

Har endnu et spørgsmål angående reduktion af 6ab + (a-3b)^2

Jeg får det til 6ab + a^2 + 9b^2 -2a * 3b

 Det er vel ikke helt korrekt?     


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2019 af SuneChr

Rigtigt, men reducér.


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. januar 2019 af Warrio

Istedet for at:

 -2a*3b

skriv:

 -6ab 


Svar #3
12. januar 2019 af WhatTheFu

Jeg har prøvet yderligere til; 6ab + a^2 + 9b^2 - 6ab

Men må jeg gerne slå 2a*3b sammen til 6ab? Er det ikke at blande æbler med pærer?


Brugbart svar (2)

Svar #4
12. januar 2019 af Warrio

Nej de kan sagtens slåes sammen 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. januar 2019 af Sveppalyf

Bemærk nu at der står 6ab, og lidt længere henne står der -6ab. Kan det mon ikke reduceres?


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar 2019 af ringstedLC

#3

Jeg har prøvet yderligere til; 6ab + a^2 + 9b^2 - 6ab

Men må jeg gerne slå 2a*3b sammen til 6ab? Er det ikke at blande æbler med pærer?


\begin{align*} 2a\cdot 3b &= 2\cdot a\cdot 3\cdot b=6ab \\ &fordi\;faktorernes\;orden\:er\:ligegyldig...,\;men \\ 2a+3b&=2a+3b=2\cdot \left ( a+\tfrac{3}{2}b \right ) \\ &og\;ikke \\ (2+3)\cdot (a+b)&=5\cdot (a+b) \\ &da\;man\;netop\;ikke\;kan\;addere\;\ae bler\;og\;p\ae rer \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. januar 2019 af SuneChr

# 3
"Er det ikke at blande æbler med pærer?"

En reduktionsopgave, som vi har her, hører ind under det, der hedder algebra. Algebra'en handler her om relationerne mellem symboler, som repræsenterer et ikke-givet ubenævnt tal. a og b er variable for tal.
Hvad a og b er i aktuelle sammenhæng er helt uden betydning. Det afgørende er, at a og b er brikker i en struktur, der generelt opfylder et sæt spilleregler som f.eks. at gange ind i en parentes (distributive lov).

      


Skriv et svar til: Reducer udtryk - endnu én

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.