Projektopgaven (9. kl.)

Ulighed i et samfund (gode/dårlige)

21. januar 2019 af benjaersej

Hejsa, jeg har snart projektopgave, og inden da skal jeg ha' lavet mig en problemformulering.

Jeg har valgt at tage fattigdommen i Danmark sammenlignet med fattigdommen i USA, min lærer sagde at jeg skal kunne argumentere for hvad der er godt og hvad der er dårligt ved ulighed i et samfund,

jeg tænker selv at en af de dårlige ting kan være at det skaber meget kaos. At de fattige begår vold og laver røverier, fordi de fx ikke har penge nok til at gå til lægen.

Men kan ikke komme på andre ting, har i nogle ideer? både gode og dårlige ting ved ulighed i et samfund :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2019 af ringstedLC

Du har en god pointe!

Hvis man kan finde ud af at tjene penge og kun lever for det, er det vel meget godt, at man kan få lov til at beholde de fleste af dem fordi uligheden i USA er større.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar 2019 af SuneChr

Prøv at tænke over, hvad der ligger i:

-   "Enhver er sin egen lykkes smed" 1 
-   "De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder" 2
-   "..., når få har for meget, og færre for lidt". 3
______________
1   Er et gammelt ordsprog, og de liberales ideologi,
2   Er arbejderbevægelsens slogan,
3   Er fra Grundtvigs sang, "Langt højere bjerge".
 


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar 2019 af Stygotius

Ja, der er trods alt noget der hedder "fællesskab" og "solidaritet",  .....selv om det er begreber som er fremmedord for den yderste højrefløj i Danmark, --Venstre, de Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance osv.

Man må nok sige at et godt samfund er et samfund der er i stand -og villig-  til at tage sig af de svage i landet.

Her kan man nok roligt sige at Danmark ligger pænt placeret blandt verdens samfund.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. januar 2019 af Sveppalyf

Fordele ved ulighed i samfundet kunne være at det motiverer folk til at tage et arbejde, tage en uddannelse, starte nye firmaer op og investere deres penge. Hvis man via skatter og velfærdsydelser sørgede for at alle havde præcis lige mange penge, så ville en kontanthjælpsmodtager ikke gide at tage et arbejde, ingen ville gide at tage en lang uddannelse, ingen ville gide at knokle med at starte et nyt firma op, og ingen ville interessere sig for at investere deres penge.

Ulempen ved for megen ulighed er selvfølgelig at ingen ønsker at vi skal have et samfund hvor der er folk der dør af sult. Alle kan risikere at miste deres arbejde i en periode, så vi vil gerne have en sikkerhed for at vi kan leve et nogenlunde tåleligt liv indtil vi har fundet et nyt arbejde.


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. januar 2019 af Stygotius

Dette er netop de holdninger der bliver fremført af menneskefjendtlige og -hadske og egocentrerede partier som de Konservative og Venstre.

De går  ud fra at mennesket i sig selv er ondt og dovent og udnyttende, og at det kun ved straf, tvang og pres at det kan opføre sig nogenlunde anstændigt. Det kan ikke siges stærkt nok hvor kynisk, hadsk og fantastisk utiltalende deres menneskeopfattelse er. Man kan se den rendyrket på Handelshøjskolen                  -undskyld CBS på  yuppiernes sprog.

Tror denne Sveppalyf at man ikke har andre grunde til at arbejde, uddanne sig og indgå i et samfundsfællesskab?  Han skulle nok hellere flytte til USA og være med til at protestere mod Obamacare og al den øllebrødsbarmhjertighed

Næh man skal da bare gøre livet så surt som muligt for de sataner; så skal den enlige mor eller far nok komme ud af fjerene om morgenen og få hevet ungen op på cyklen og trampet hen  til fabrikken.  -Ikke noget med alt det blødsødne pjat med velfærd og kontanthjælp. Lad os bare komme tilbage til at nøjes med at give de værdigt trængende en madkupon en gang imellem.

Så skal de nok lære det !!    Lad os får lidt mere ulighed. Hu, hej, her går det godt. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. januar 2019 af Sveppalyf

Når man i en skoleopgave bliver bedt om at argumentere for og imod en bestemt sag, så må man lige sætte sine egne personlige politiske holdninger til side et øjeblik og prøve at belyse emnet fra forskellige synspunkter.


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. januar 2019 af Stygotius

Det har du bestemt ikke gjort.


Svar #8
22. januar 2019 af benjaersej

Tak til alle der har hjulpet, det har været meget brugbart :)


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. januar 2019 af ringstedLC

#8: Jeg overvejede om jeg skulle skrive mit svar og kan nu se, at jeg tog fejl. Derfor glæder det mig, at du har fået tråden til noget brugbart. Go' arbejdslyst!


Skriv et svar til: Ulighed i et samfund (gode/dårlige)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.