Kemi

Termodynamik, (aflæsning af fortegn)

03. februar 2019 af Mariassssssss - Niveau: A-niveau

Hej,

Min makker og jeg har løst en opgave i forhold til gibbs energi, som vi har lavet en grafisk afbilding af ln(stofA) som funktion af temperaturen T (x). Jeg er nu kommet i tvivl om aflæsning af standardentalpien og standardentropien for reaktionen. Det vides lineær regression giver følgende forskrift:  y=0.057x-31.422

Det vides også at gibss energi gives ved: G=-S\cdot T+H

Derfor tænkes det at standardentropien (S) for reaktionen kan aflæses til at være: 0.057 kJ/(mol\cdot K) eller er det -0.057 kJ/(mol\cdot K)???

er ret sikker på at standardentropiens "normale" enhed er J/(mol*K) men ved ligningen gives den ved kJ(mol*K) eller er der noget jeg har misforstået?

Desuden aflæses standardentalpien (H) for reaktionen til: -31.422 kJ/(mol\cdot K) eller er det 31.422 kJ/(mol\cdot K)??

Det meget fortegne jeg er i tvivl om og enheden, ikke så meget det grafisk afbilding eller om hvorledes det er H eller S. Håber i kan hjælpe.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2019 af mathon

Desuden aflæses standardentalpien (H) for reaktionen til:

\small -31.422\; \tfrac{kJ}{mol}

Brugbart svar (2)

Svar #2
03. februar 2019 af Sveppalyf (Slettet)

ΔG = -ΔS*T + ΔH

y = 0,057x - 31,422

Så du har 

-ΔS = 0,057  <=> ΔS = -0,057

og

ΔH = -31,422

I tabeller bruger man typisk enheden kJ/mol for H og G, mens man bruger J/(mol*K) for S. I din regressions-ligning skal y, 0.057x og 31.422 have samme enhed (man kan jo ikke "lægge æbler og pærer sammen"), så enheden for ΔS er derfor blevet omregnet til kJ/(mol*K).

Brugbart svar (2)

Svar #3
03. februar 2019 af Sveppalyf (Slettet)

ΔS = -0,057 kJ/(mol*K) = -57 J/(mol*K)

ΔH = -32,422 kJ/mol

Skriv et svar til: Termodynamik, (aflæsning af fortegn)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.