Matematik

Ortogonale vektorer

04. februar 2019 af Guest123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Hvis to vektorers skalarprodukt er -135, ville det så være korrekt at argumentere for, at de to vektorer ikke er ortogonale, fordi skalarproduktet er mindre end 0? Eller skal man sige "de to vektorer er ikke ortogonale fordi skalarproduktet giver et andet tal end 0. Det er fordi jeg til en prøve kom til at sige det førstnævnte og var derfor i tvivl om det ville give lige så mange point som det sidstnævnte :-(


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2019 af OliverHviid

Hvis skalarproduktet er -135 (dvs. forskelligt fra 0), så er de to vektorer ikke ortogonale; deres vinkel er stump.


Svar #2
04. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Ville det være korrekt at sige, at de to vektorer ikke er ortogonale, fordi deres skalarprodukt er mindre end 0


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2019 af OliverHviid

Ja, det er korrekt. Det vides, at hvis skalarproduktet er mindre end 0, så er den indbyrdes vinkel mellem de to vektorer stump, og hvis skalarproduktet er større end nul, så er vinklen spids. Hvis den er lig 0, så er de naturligvis ortogonale.


Svar #4
04. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Pyyyyhhaaaaa, nu har jeg det bedre indeni :-) Det var nemlig det, som jeg svarede til en prøve, og nu kan jeg være helt rolig. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. februar 2019 af ringstedLC

#2: Lidt malurt i bægeret; det er ikke fordi deres skalarprodukt er mindre end 0, men fordi det er forskelligt fra 0.


Svar #6
04. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Vil det ikke give lige så mange point :-( 


Svar #7
04. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Altså vil det trække ned? :-(


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. februar 2019 af ringstedLC

Det kommer nok an på, hvordan du ellers har fremlagt/svaret til prøven. Hvis din lærer kunne se og høre, at du er helt hjemme i emnet, vil det måske bare blive tolket som en fortalelse i kampens hede. Men hvis du er kommet med flere sådan lidt upræcise svar og måske rodet lidt rundt i det, vil det jo styrke en mistanke om manglende kundskaber i emnet.

Nøgternt set er svaret ikke korrekt, men vent nu og se, du kan jo hverken gøre fra eller til nu.


Svar #9
04. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Det er bare noget møg, når man har været aktiv i timerne, fulgt med og knoklet røven ud af bukserne. Værst af alt var, at jeg vidste, at svaret skulle formuleres på en anden måde, men jeg var under tidspres :-( 


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. februar 2019 af ringstedLC

"men jeg var under tidspres"... 

I #0 skriver du: "kom til at sige", så jeg har formodet, at det var en mundtlig prøve. Der skal du glemme alt om tiden. Prøven er slut, når din lærer siger tak. Og det gør han ikke lige efter at have stillet et spørgsmål.

Læren må være: Tag dig tid til at formulere dit svar, inden du åbner munden. Du får ikke et spørgsmål som du ikke når at besvare før prøven er slut. Og hurtige svar giver ikke flere point.


Svar #11
05. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Det var en skriftlig prøve

Skriv et svar til: Ortogonale vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.