Matematik

Vektorregning - 3 ubekendte

14. februar 2019 af Longkyle - Niveau: A-niveau

Hejsa,

Har tidligere fået svar på spørgsmålet her https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1880547#1880585 men havde tegnet det forkert, så selvom svaret var korrekt gav det ikke det ønskede resultat ved optegning... my bad!

Nu skulle det være tegnet korrekt og med lidt uddybende forklaring.

Jeg ønsker svar på hvad længden af X skal være, for at siderne på rektanglerne (BR og B1R1) mødes i ét punkt hver - punkt C og O. Dvs. linjestykkerne AC og BO dannes illustreret ved den hvide rektangel.

Se vedhæftede


Svar #1
14. februar 2019 af Longkyle

Se også vedhæftede her


Svar #2
14. februar 2019 af Longkyle

Ingen der kan hjælpe? (krydser fingre)


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. februar 2019 af oppenede

Vektor AC og OB skal være parallelle, så sæt alle koordinater af krydsproduktet AC × OB lig 0.

Bredden af den transformerede blå flade svarer til afstanden mellem f.eks. punktet C og projektionen af C ind på OB (kald projektionen P). Bestem P's koordinater ved at sætte B og C ind i projektionsformlen.

Afstandsligningen  || P - C || = 100  er den sidste ligning du har brug. 

Hvis du skriver ligningerne ind i solve for du 4 løsninger (2 reelle løsninger), hvoraf kun den hvor 0 < Y < 700 er relevant. Der er 4 løsninger da igningssystemet kommer til at indeholde en fjerdegradsligning, som ikke er grim, men løsningsformlen (som kan skrives ned) er meget grim, men hvis du kan har brug for løsningen med værdierne fra tegningen i #0 (zTop = 690, ymax = 700, width = 100), så har du ikke brug for en generel løsningsformel. Hvis du har så er numeriske metoder et bedre alternativ.

Jeg får (X = 617.4576, Y = 113.36811, Z = 823.34426), se også det screenshot jeg har sendt på mail af CAS-beregningen af løsningen.


Skriv et svar til: Vektorregning - 3 ubekendte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.