Kemi

Hjælp til bufferligning

16. februar 2019 af LogR - Niveau: Universitet/Videregående

Til fremstilling af bufferopløsningen anvendes der 5 mL af en 1 M NaCL opløsning 2,5 mL af en 1 M Na2HPO opløsning og et volumen Af en 0,1 M KH2PO4 opløsning. Der tilsættes rent vand til et endeligt volumen på 100 mL. Spørgsmålet er så beregn hvor stort et volumen i ml af KH2PO4 opløsningen der skal bruges til fremstilling af den færdige bufferopløsning.

Jeg har fundet pH til 7,21, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gå videre med at udregne volumen. 

Please hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2019 af mathon

Pufferligningen:
                                  \small pK_s+\log\left ( \frac{n_b}{n_s} \right )=pH

                                  \small \frac{n_b}{n_s}=10^{pH-pK_s }

                                  \small \frac{n_s}{n_b}=10^{pK_s-pH }

                                  \small n_s=10^{pK_s-pH }\cdot n_b

                                  \small V_s\cdot c_s=10^{pK_s-pH }\cdot V_b\cdot c_b

                                  \small V_s=10^{pK_s-pH }\cdot V_b\cdot \frac{c_b}{c_s}


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. februar 2019 af mathon

                                  \small \small V_s=\left (10^{pK_s-pH }\cdot \frac{c_b}{c_s} \right )\cdot V_b

                                  \small V_s=\left (10^{7.21-7.20 }\cdot \frac{1}{0.1} \right )\cdot (2.5\; mL)=25.58\; mL

...
     b=HP{O_4}^{2-}
     s=H_2P{O_4}^{-}
     pK_s(H_2P{O_4}^-)=7.20

     


Skriv et svar til: Hjælp til bufferligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.