Matematik
Hvordan kan jeg skrive formler for de her punkter hver især?
Jeg vil gerne lære noget om formlerne og vil ikke have I skal lave det for mig. Vil lære som alle andre og jeg forstår bare ikke helt. Min hjerne går helt død på f(x)=ax+y fordi nogen forvirrer mig med b osv. Nogen der kan forklare det for mig meget simpelt og nemt. tak :)
Svar #2
20. februar 2019 af StoreNord
En ret linje har forskriften y=ax+b.
Start med den nedadgående linje gennem (0,0).
Find dens hældning a som y-tilvækst divideret med x-tilvækst.
b er y-værdien for skæringen med y-aksen.
Svar #3
20. februar 2019 af AMelev
OK. Du har ikke tegnet 4 parallelle linjer, men tegnet 4 linjer, der er parallelle 2 & 2.
Linjens ligning er y = a·x + b og forskriften for de lineære funktioner, der har linjerne som grafer er
f(x) = a·x + b, altså praktisk talt bare to måder at udtrykke den rette linje på.
Når din "hjerne går helt død på f(x)=ax+y" er det forståeligt, for det er forkert.
b er værdien i 0, så linjen går gennem (0,b).
a er hældningskoefficienten. Hvis man går 1 til højre fra et punkt på linjen, så skal man gå a op for at få et nyt punkt på linjen. Hvis man fx går fra (0,b), så kommer man til (1,b + a).
I de to voksende linjer, der er tegnet, er b hhv. 0 og 8. Hvis du går 1 til højre fra et punkt på linjen, skal du gå 1 op for at ramme linjen igen, dvs. a = 1.
I de to aftagende er b hhv. 0 og 12, og når du går 1 til højre skal du gå 1 ned, så a = -1.
Hvis to linjer er parallelle stiger/falder de på samme måde, så deres hældninger er ens. Det er den teori, du skal efterprøve.
Hjalp det lidt?
Skriv et svar til: Hvordan kan jeg skrive formler for de her punkter hver især?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.