Matematik

Tegn graf for differentiabel funktion

22. februar 2019 af AnOp - Niveau: B-niveau

Hej allesammen,

jeg håber at der er en der kan hjælpe mig med en matematik opgave. 

Opgaven går ud på at jeg (i hånden) skal tegne en mulig graf for en differentiabel funktion, der skal opfylde nogle specifikke krav. 

Jeg er med på den første del af opgaven, men  er lidt usikker på hvad tabellen betyder for grafen (tjek vedhæftet billede). Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, men har ikke kunne finde ud af noget. 

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Graf.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2019 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. februar 2019 af AMelev

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med første del af opgaven. Der er vel kun en del? Er det første del af oplysningerne, du mener?

Start med at afsætte de to punkter (0,2) og (12,1), som grafen skal gå gennem. 
Så ser du på Monotonilinjen og ser, at f er voksende indtil x = 5, hvor der er lok. max. Du ved ikke, hvad det er, men det er i hvert fald højere end f(0) = 2. 
Så aftager funktionen indtil x = 10, hvor der er lokalt min. Stadigvæk ved du ikke hvor det er, men det er mindre end f(12) = 1.
Der er mange muligheder, og du skal bare angive en af dem.


Brugbart svar (2)

Svar #3
22. februar 2019 af peter lind

Funktionen er voksende for x midre en 5. I x=5 er der et lokalt maksimum. I intervallet 5 til 10 er funktionen aftagende. For x=10 er der et lokalt minimum og for x>10 er funktionen ien voksende


Svar #4
23. februar 2019 af AnOp

Ja det var første del af oplysningerne jeg mente, ikke opgaven*

Mange tak for hjælpen, det giver meget mere mening nu!!


Skriv et svar til: Tegn graf for differentiabel funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.