Matematik

Levealder for mænd & kvinder

25. februar 2019 af NW12 - Niveau: B-niveau

Halløj! Jeg sidder med denne her opgave som jeg ikke helt forstår, er der nogen som kan hjælpe mig?:)). Se vedhæftet fil for opgaven. 

Vedhæftet fil: Opgave 6.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2019 af Studentos

Du skal i delopgave a) først argumentere for, hvorfor du skal bruge lineær regression. 

Det kunne lyde noget i retning af:

"Jeg kan ud fra den angivne funktion se, at der er tale om en lineær funktion og derfor kan jeg benytte lineær regression til at bestemme henholdsvis a og b."

Derefter definerer du dit datasæt. (Se guiden i Maple, hvis du bruger det) 

Derefter bruger du kommandoen for lineær regression (i Maple "LinReg(x,y)") 

Vær opmærksom på, at g(x), som bruges i b) og c) er en eksponentiel funktion. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2019 af peter lind

Brug regressionsanalyse på de data. Brug dit CAS ærktøj


Svar #4
01. marts 2019 af NW12

Kan det passe at a= 80.33 og b = 0.26?


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. marts 2019 af AMelev

Nej, omvendt.
Nærlæs svaret i dit CAS-værktøj. I USA benyttes f(x) = a + b·x, så der er byttet rundt på navnene.

I øvrigt kan du nemt tjekke ved at tegne grafen, og det bør du vænne dig til altid at gøre.


Svar #6
03. marts 2019 af NW12

Jeg kan ikke finde ud af at tegne graferne i TI-Npsire??? Jeg har fået mit a =0.26 & b= 80.333. Hvordan tegner jeg dem så ind i mit CAS program, synes jeg har prøvet det hele


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. marts 2019 af AMelev

x = Fødselsår efter 2005
f(x) = forventet levealder for kvinder i DK
Datalister: L_x:= {0,2,4,6,8,10} og L_y:={80.5,80.7,81.2,81.9,82.7,82.8}
Hvis du laver regressionen i "Lister og tabeller", foreslår TI som standard navnet F1 til regressionsfunktionen. Hvis du laver den i noteværktøjet, skal du definere f(x):=stat.regeqn(x).
I grafværktøjet indsætter du funktionen samt plotter datapunkterne, så du kan vurdere, hvor godt modellen passer.
Vælg værktøjet Grafindtastning/Rediger > 6: Punktplot > L_x øverst og L_y nederst > Enter
Hvis indtastningslinjen til funktionen ikke dukker op af sig selv i grafvinduet,vælger du 
Grafindtastning/Rediger >  1: Funktion

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Skriv et svar til: Levealder for mænd & kvinder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.