Kemi

Reaktionshastighed

05. marts 2019 af DeltaEkkoAlfa - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har opgaven:

Beregn reaktionshastigheden, når der er gået 250 min.

Jeg har med sucrose at gøre, og koncentrationen falder med tiden.

Jeg har fundet ud af at reaktionen er en færste ordens reaktion, og det er stort set det. Jeg har fundet denne formel:

v=d[A]dt=k[A]

Me kan ikke finde ud af hvordan den skal bruges når jeg ikke har hastighedskonstanten og ikke ved hvilken konc. jeg skal plotte på [A].

Nogle der kan hjælpe?

Tak på forhånd :)))

Mvh. Dea


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. marts 2019 af janhaa

v = 1/250 min-1 = 4*10-3 min-1


Svar #2
05. marts 2019 af DeltaEkkoAlfa

Kan du forklare mig tallene? Jeg er med på at dt er 250 min, men hvor får du 1 og 4*10^-3 fra?? :)))


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. marts 2019 af janhaa

#2

Kan du forklare mig tallene? Jeg er med på at dt er 250 min, men hvor får du 1 og 4*10^-3 fra?? :)))

v = 1/t = 1/250 min-1  = 0,004 mmin-1


Svar #4
05. marts 2019 af DeltaEkkoAlfa

Men hvorfor sætter du d[A] til 1? Så skal jeg slet ikke bruge koncentrationerne til noget? Eller hvad?
Jeg forstår det ikke helt, sry

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts 2019 af janhaa

v=d[A]/dt=k[A]

[A] er ikke oppgitt?


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. marts 2019 af mathon

\small \textbf{\textsl{1.ordens reaktion:}}

\small \begin{array}{llll} \end{array}                 \small \begin{array}{rrllll} \small& v=-\frac{\mathrm{d} \left [ A \right ]}{\mathrm{d} t}&=&k\cdot \left [ A \right ]&&\textup{de variable separeres}\\\\ &\frac{1}{\left [ A \right ]}\mathrm{d}\left [ A \right ]&=&-k\mathrm{d}t&&\textup{der integreres}\\\\ &\int \frac{1}{\left [ A \right ]}\mathrm{d}\left [ A \right ]&=&\int -k\mathrm{d}t\\\\ &\ln\left ( \left [ A \right ] \right )&=&-kt+\ln\left ( \left [ A \right ]_0 \right )&&\\\\ &\left [ A \right ](t)&=&\left [ A \right ]_0\cdot e^{-kt} \end{array}


Skriv et svar til: Reaktionshastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.