Dansk

analyse

23. marts 2019 af Kathrine9087 - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg er igang med at analysere romanen " Den afrikanske farm" af Karen Blixen. Jeg skal perspektivere den, men jeg ved ikke hvad jeg kan perspektivere til og hvad er temaet og budskabet i teksten. Nogen der kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2019 af Stygotius

Det er ikke en roman.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. marts 2019 af jnl123

Synes godt man kan kalde den for en roman. Skrive-stilen i bogen er vel som en slags memoir, men mange anmeldere kalder den også for en roman. Mange mener at Karen Blixen nok også har digtet en del af historien.

Men det gør det ikke lettere at analysere den :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2019 af Stygotius

En roman er et litterært værk som er født i forfatterens hoved, ikke i virkeligheden. Det er et produkt af en forfatters fantasi, evt. med en kraftg, slet skjult brug af faktiske personer, steder og begivenheder. I så fald kalder man det en "nøgleroman" som f.eks. Tom Kristensens "Hærværk" fra 1930.

Karen Blixen kalder selv sin bog "Mine erindringer fra Afrika". At dele af den er løgn og latin gør det ikke til en roman. Det finder man også i flere andre memoirer.


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. marts 2019 af MaiiDevon

Har du læst andet af Karen Blixen, du kan perspektivere den til? Eller har du læst ligende tekster, der behandler samme emne? Måske har I arbejdet med perioden/perioderne med det gældende menneskesyn (retfærdiggjort af raceteorier) fx kolonotiden, Apartheid, Nazi-Tyskland, Den Amerikanske Borgerretighedesbevægelse mm.


Skriv et svar til: analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.