Kemi

Reaktionshastighed for katalse

26. marts 2019 af Karenborregaard - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har fået et spørgsmål omkring reaktionshastigheden for katalase, men jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal gribe det an. Jeg skal ud fra en forsøgsopstilling (se vedlagte billede) beregne reaktionshastigheden, hvis der opsamles det angivne volumen ilt over 20 sekunder. Er der nogle, der ved, hvad jeg skal gøre?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2019 af Heptan

Så der er dannes 10 mL O2 i løbet af 20 s ... brug idealgasligningen til at beregne stofmængden n.

pV = nRT       (løs for n, antag normale omgivelsesbetingelser)

Kig på dit reaktionsskema og tjek koefficienten foran O2. Jeg går ud fra det er denne reaktion:

a H2O2 → b H2O + c O2

Så er reaktionshastigheden givet ved:

v=\frac{1}{\textup{a}}\cdot \frac{\textup{d} [O_2]}{\textup{d}t}

Men da ilten er fløjet væk, regner vi for hydrogenperoxid i stedet. Man kan beregne koncentrationen af hydrogenperoxid ud fra stofmængden af O2 og volumen af opløsningen (den gule på billedet):

[H2O2] = n/V * f

hvor f er omregningsfaktoren som tager hensyn til at der er "a mol" hydrogenperoxid per "c mol" dioxygen,

f = a/c

Nu kan reaktionshastigheden beregnes:

v=-\frac{1}{\textup{c}}\cdot \frac{\textup{d} [H_2O_2]}{\textup{d}t}=\frac{1}{c}\cdot \frac{[H_2O_2]}{20 s}


Skriv et svar til: Reaktionshastighed for katalse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.