Fysik

Hjælp til opgave - Haster. Forberedelse til eksamen. Mathon, RinstedLhc eller en anden, please hjælp

09. april 2019 af Mads3212 - Niveau: B-niveau

Hej SP. Jeg er igang med at forberede mig til fysik skriftlig eksamen. Her har jeg nogle opgaver, som jeg har brug for hjælp til, fordi jeg ikke kan finde ud af den. Det handler omkring inertimoment.

Opgave A: har jeg fået til 4,89 N. Altså F=m*g=0,498kg*9,82m/s^2=4,98N

Opgave B: har jeg tegnet fra et bilag, hvor jeg fik regressionsligningen 0,0029x^2+0,0017x+0,0002

Opgave C: Der skal man blot differentiere regressionsligningen to gange ikke? For at få accelerationen eller rammer jeg helt ved siden af?

Opgave D: Denne opgave har jeg brug for hjælp til. Kan slet ikke finde ud af den

Opgave E. Denne opgave har jeg også virkelig brug for hjælp til, Den kan jeg heller ikke finde ud af.


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. april 2019 af Sveppalyf

A: Rigtigt

B: Sikkert rigtigt

C: Rigtigt.

a = d2x/dr2

Så du har

a = 2*0,0029 m/s2 = 0,0058 m/s2

D: 

Newtons 2. lov anvendt på loddet:

Ftyngde - Fsnor = mlod * alod  <=>

(Ftyngde - Fsnor) / Ftyngde = (mlod * alod) / Ftyngde  <=>

1 - Fsnor/Ftyngde = (mlod * alod) / Ftyngde  <=>

Fsnor/Ftyngde = 1 - (mlod * alod) / Ftyngde

Fsnor / Ftyngde = 1 - (0,498 kg * 0,0058 m/s2) / (0,498 kg * 9,82 m/s2) = 0,9994 = 99,94%

Så man kan se at Fsnor udgør 99,94% af Ftyngde. Den er altså 0,06% mindre.

E:

Der er en formel der siger

τ = I * α

τ: kraftmoment

I: intertimoment

α: vinkelacceleration

Så er der en formel der siger at når vinkelaccelerationen er α, så er tangentialaccelerationen at i afstanden r fra centrum givet ved

at = r * α

Hvis r er radius af akslen, så er at lig med loddets acceleration som du fandt i C. Sætter vi formlerne sammen, får vi

τ = I * at/r

Kraftmomentet er Ftyngde * r, hvor radius r er halvdelen af akslens diameter. Så vi har

Ftyngde * daksel/2 = I * at / (daksel/2)  <=>

I = Ftyngde * (daksel/2)2 / at

Lad os se hvad det giver:

I = 0,498 kg * 9,82 m/s2 * (0,031m/2)2 / 0,0058 m/s2 = 0,20 kg*m2


Svar #2
09. april 2019 af Mads3212

Mange tusind tak for hjælpen! Jeg har dog lige to spørgsmål. I opgave D skal man også lave en tegning med de kræfter som påvirker loddet, og jeg skal lige være sikker. Det er kun tyngdekraften og snorkraften, som påvirker loddet ikke eller er der også andre kræfter? I opgave E, er det så akslens inertimoment du finder? Fordi der står i opgaven at man skal udregne svinghjulets inertimoment idet at akslens inertimoment er forsvindende lille? Eller rammer jeg ved siden af??

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. april 2019 af Sveppalyf

Loddet bliver kun påvirket af snorkraften og tyngdekraften (du kan nok tillade dig at se bort fra luftmodstand og opdrift).

I opgave E er det svinghjulets inertimoment vi finder. Akslens inertimoment ser vi bare helt bort fra.


Svar #4
09. april 2019 af Mads3212

Okay, mange tak!!!

Svar #5
10. april 2019 af Mads3212

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor er det man bruger akslens radius? Når det er svinghjulets inertimoment man skal finde?

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april 2019 af Sveppalyf

Kraftmomentet på svinghjulet kommer fra Fsnor som virker i afstanden raksel. Desuden kan vi relatere loddets acceleration til den tangentiale acceleration i afstanden raksel. Hvis du i stedet havde viklet snoren omkring svinghjulet, så ville det være rsvinghjul vi skulle bruge.

Hov jeg har da lavet en lille fejl. Det skal være Fsnor og ikke Ftyngde der indgår i kraftmomentet.

Rettelse:

....

Kraftmomentet er Fsnor * r, hvor radius r er halvdelen af akslens diameter. Så vi har

Fsnor * daksel/2 = I * at / (daksel/2)  <=>

I = Fsnor * (daksel/2)2 / at  <=>

I = (Ftyngde - mlod * at) * (daksel/2)2 / at 

Lad os se hvad det giver:

I = (0,498 kg * 9,82 m/s2 - 0,498 kg * 0,0058 m/s2) * (0,031m/2)2 / 0,0058 m/s2 = 0,20 kg*m2

**Det ændrede ikke på resultatet.**


Svar #7
10. april 2019 af Mads3212

Hvorfor siger du F_t-m_lod*a_t? Og ikke bare m_lod*a_t. Og mange tak for forklaringen

Brugbart svar (1)

Svar #8
10. april 2019 af Sveppalyf

Den resulterende kraft på loddet er

Fres = Ftyngde - Fsnor

Newtons 2. lov siger

Fres = m * a

Så vi har

Ftyngde - Fsnor = m * a

og så isolerer jeg Fsnor

Fsnor = Ftyngde - m*a


Svar #9
10. april 2019 af Mads3212

Når ja!! Tak!!

Skriv et svar til: Hjælp til opgave - Haster. Forberedelse til eksamen. Mathon, RinstedLhc eller en anden, please hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.