Kemi

Beregning af teoratisk mængde

24. april 2019 af Lise123Lise - Niveau: B-niveau

Hej nogen der ved hvordan man beregner det teoratiske mængde af butyl-4-hydrobenzoate?:

4-hydroxybenzoesyre + butan-1-ol ---> butyl-4-hydrobenzoate + vand

Jeg ved at jeg har brugt 4,37 gram 4-hydroxybenzoesyre og jeg ved hjælp af beregning for stofmængden som er 0,0316 mol fundet ud af at dette er den begrænsede reaktant.

Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2019 af AngelOneOne

Hej,

Hvis reaktionen foregår 1:1, så kan du maksimalt få dannet samme stofmængde produkt, som du har af den begrænsende reaktant (altså 0,0316 mol).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
24. april 2019 af Lise123Lise

vil det sige m butyl-4-hydrobenzoate = M butyl-4-hydrobenzoate * 0,0316 mol? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. april 2019 af AngelOneOne

Hej,

Der afhænger af reaktionen... Den reaktion du har leveret er ikke nødvendigvis afstemt. Afstemningen vil vise reaktionsforholdet f.eks (hvor A er den begrænsende faktor og C er produktet du vil fremstille):

A + B --> C + D - Har et reaktionsforhold på 1:1 = mol A ⇒ mol C
2A + B --> C + D - Har et reaktionsforhold på 2:1 = mol A ⇒ ½ mol C
A + B --> 2C + D - Har et reaktionsforhold på 1:2 = mol A ⇒ 2 mol C
osv...

Du skal derfor se på din afstemte reaktion, for at se hvad forholdet er.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Beregning af teoratisk mængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.