Kemi

Paracetamol påvirkning i kroppen

04. maj 2019 af Hannah54321 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen

Er der nogen af jer som ved meget om paracetamol? Det er fordi jeg er blevet bedt om og foklare hvordan paracetamol kan påvirke vores krop. 

Jeg håber der er nogen som vil prøve at hjælpe - er heeeeel lost....


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. maj 2019 af gerthansen

Altså sådan rent kemisk hvad der går ind og sker, eller bare sådan hvad paracetamol gør, i forhold til det dæmper hovedpinesmerter?


Svar #2
04. maj 2019 af Hannah54321

#1

Altså opgaven lyder på den måde, at jeg skal besvare for paracetamols fysiologiske virkning - jeg mener at jeg skal redegøre om hvad der sker med vores krop når vi indtager paracetamol - på den kemiske måde


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. maj 2019 af gerthansen

Altså man ved ikke helt hvordan paracetamol virker, men teorien so far er at Paracetamol reducerer enzymet COX (cyclooxygenase) som står for produktionen af prostanoider som bla. er med til at styre ting som inflamationer, feber og lignende. Så kan du stoppe enzymet fra at lave dem, kan du muligvis få din smerte til at blive mindre eller forsvinde helt, men det kommer igen meget an på hvad ens smerter stammer fra. Det er i hvertfald sådan som jeg husker det, om det er 100% korrekt ved jeg ikke.


Svar #4
04. maj 2019 af Hannah54321

#2 

Mange tak for hjælpen!!! 

Jeg ville bare høre, ved du noget om hvordan smerteimpulser transmitteres i nervesystemet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. maj 2019 af gerthansen

Ikke meget :/


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. maj 2019 af guzbak

Udover effekten af paracetamol, kan det også være skadeligt for leveren.

Du får et udsnit fra promedicin her:

Metaboliseres i leveren, hvor 80% konjugeres med glucuronid og sulfat og udskilles gennem nyrerne. Ved metaboliseringen dannes også en reaktiv potentiel toksisk metabolit, N-acetyl-p-benzoquinon-imin (NAPQI). Ved normal dosering inaktiveres NAPQI af gluthation i leveren. Ved overdosering af paracetamol øges produktionen af NAPQI, som dermed overstiger mængden af gluthation i leveren. NAPQI bindes i stedet til makroproteiner i levercellen, hvilket forårsager levercelleskade og levercellenekrose.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Paracetamol påvirkning i kroppen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.