Matematik

reducering

06. maj 2019 af jhn123 - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen.

Jeg er ikke helt med på hvordan x^2 isoleres i følgende opgave (billede vedlagt).

Er godt med på at x+2 går ud med hinanden.

tak på forhånd.

Vedhæftet fil: 2.png

Svar #1
06. maj 2019 af jhn123

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. maj 2019 af peter lind

, Hvis du er klar over at x+2 går ud mod hinanden, kan jeg ikke se der er noget problem. x2 skal ikke isoleres


Svar #3
06. maj 2019 af jhn123

hvad er dit forslag så til at jeg kan skrive ved midsterste linje. jeg skal samtidig også vise det.


Svar #4
06. maj 2019 af jhn123

jeg skal forklare linje for linje


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2019 af ringstedLC

Når linje 1 er lig linje 2, må de to tællere være lig hinanden. Når du har set, hvorfor de er det, er teksten klar. Altså: Hvordan bliver tæller 1 til tæller 2 eller måske omvendt; hvordan bliver tæller 2 til tæller 1 (denne regneoperation skal så selvfølgelig vendes om i teksten)?


Svar #6
06. maj 2019 af jhn123

så du siger jeg skal skrive at: tælleren er omskrevet og er lig med hinanden?


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. maj 2019 af Lagrange

I første linje skrives udtrykket op. 

I anden linje har du sat 3x uden for en parentes, dvs du har omskrivet 3x^2+6x til 3x * (x+2) da 3x*x=3x^2 og 3x*2 = 6x

I tredje linje ser du at (x+2) nu står i både tæller og nævner, og derfor går ud med hinanden. Derfor står der blot 3x tilbage


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. maj 2019 af ringstedLC

At de er lig hinanden er for logisk til at du skal skrive det. Og at tælleren er omskrevet er for vagt. Hvad hedder regneoperationen?


Svar #9
06. maj 2019 af jhn123

ringstedLC jeg må dsv skuffe dig og sige jeg ikke kender regneoperationen xD. kunne forstille mig det ville være en potensregl som jeg ikke ved hvad hedder. hvis du kunne hjælpe med at fortælle denne her regneoperationen er jeg overbevist om jeg ville få maks point for opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. maj 2019 af ringstedLC

Jeg bytter lige om på linje 1 og 2:

\begin{align*} \frac{3x\cdot (x+2)}{x+2} &\text{ udtrykket skrives op} \\ =\frac{3x^2+6x}{x+2}&\: \: \text{---------------------------} \end{align*}

Her ville du sikkert skrive: 3x ganges ind i parentesen.

Og den omvendte operation er? 3x ...


Svar #11
06. maj 2019 af jhn123

jeg ved det virkelig ikke haha. jeg ved du prøver at få mig til tænke den igennem, men jeg kan ikke tænke mig frem til det.


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. maj 2019 af ringstedLC

Jeg regner med, at du kan se, hvordan 3x ganges ind. Og det "omvendte" af at gange er at dividere. Når man dividerer 2 led (her med 3x), siger vi: "3x sættes udenfor en parentes":

\begin{align*} 3x^2+6x =3x\cdot \left ( \frac{3x^2}{3x}+\frac{6x}{3x} \right ) &= 3x\cdot (x+2) \end{align*}


Svar #13
06. maj 2019 af jhn123

ja jeg har godt set det og jeg har også godt set reglen men jeg ved ikke hvad den hedder


Skriv et svar til: reducering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.