Matematik

Matematik B skriftlig eksamen

10. maj 2019 af jlj95 - Niveau: B-niveau

Jeg er lidt i tvivl omkring matematik B skriftlig eksamen:

Den del der hedder "med alle hjælpemidler", der skal man skal bruge CAS værktøj til ligninger osv, er det korrekt? Eller er skal det forstås sådan, at man KAN bruge hjælpemidler, men hvis man selv løser ligninger osv, trækker det op?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. maj 2019 af peter lind

Det er ganske rigtig at det er frivilligt om du bruger CAS værktøj; men jeg tvivler stærkt på at det trækker op, hvis du ikke gør det. I nogle tilfælde er det også umuligt


Svar #2
10. maj 2019 af jlj95

Ja okay- så det handler mere om det at man viser forståelse for fremgangsmåden/sammenhængen med kommentarer osv. også er det lidt underordnet i forhold til at bruge CAS? (I den med alle hjælpemidler)

Brugbart svar (1)

Svar #3
10. maj 2019 af peter lind

ja


Svar #4
10. maj 2019 af jlj95

Tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. maj 2019 af AMelev

Det trækker hverken op eller ned, om du laver det i hånden eller med CAS. Dog vil regnefejl, som nemt kan påvises ved kontrol tælle en del ned. 
Du skal være opmærksom på, at opgavesættet er lavet ud fra, at der benyttes CAS, så du kan komme i alvorlig tidsnød, hvis du vil lave alt for meget i hånden, medmindre du er meget hurtig i den diciplin.
Du skal desuden være meget opmærksom på opgaveformuleringen. Hvis der fx står, at du skal bestemme ligningen for en tangent ud fra grafen, så får du 0 point, hvis du bestemmer den vha. tangentligningen. De specifikke krav til metode er nyt i forhold til opgaverne før reformen.


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. maj 2019 af peter lind

Ifølge min erfaring tra regnefejl ikke meget ned. Det væsentlige var at man havde forstået opgaven. Regnefejl kunne til gengæld betyde at opgaven blive sværere. Det kan måske have ændret sig væsentligt siden min tid


Svar #7
10. maj 2019 af jlj95

#5 Tak, det var rigtigt godt at vide. Det er ikke fordi jeg er særligt hurtig- Jeg er fjernstuderende, så det er bare sådan nogen småting jeg bliver lidt i tvivl om :)

Brugbart svar (1)

Svar #8
10. maj 2019 af AMelev

Reflektion over resultaterne giver lidt goodwill.
Hvis et resultat hurtigt kan tjekkes i et matematikprogram ved indsættelse eller på en graf, eller ved almindelig sund fornuft, vil en regnefejl trække ned. Hvis man tjekker og skriver, at man kan se, der er en fejl, men ikke lige kan finde den - og det så viser sig at være en simpel skrive-/ eller regnefejl, så trækkes der praktisk talt ikke. Det samme gælder, hvis en tilsvarende fejl ikke med rimelighed kan påvises umiddelbart. 
Fejl i følgende spørgsmål, begrundet i den første fejl straffes ikke, medmindre fejlen bevirker, at opgaverne bliver nemmereat løse.


Svar #9
10. maj 2019 af jlj95

Tak :)

Skriv et svar til: Matematik B skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.