Matematik

sammenhængen mellem andengradsligningen og andengradspolynomiets graf

16. maj 2019 af Ditteniel - Niveau: B-niveau

goddag jeg skal til mundtligt eksamen og har udledt formlen for andengradsligningen altså bevist  0=ax2+bx+c,a≠0 ik? og der bedes om at forklarer sammenhængen mellem andengradsligningen og andengradspolynomiets graf hvilket jeg ikke er sikker på

jeg ved slet ikke hvordan det skal forklares :/


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2019 af Soeffi

#0. Prøv at skrive, hvad du foreløbig er nået frem til, så vi ikke forklarer det en gang til.


Svar #2
16. maj 2019 af Ditteniel

#1

Jeg har bevist andengradsligningen 0=ax2+bx+c og fik det til -b±√d/2a=x som jeg har bevist vha. vores bog men det var mere spørgsmålet om sammenhængen mellem en andengradsligning og andengradspolynomiets graf som jeg er usikker på.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2019 af AMelev

Løsningerne til 2.gradsligningen er nulpunkterne også kaldet rødderne. De er 1.koordinaterne til parablens skæringspunkter med 1.aksen (da y jo der er 0).

#1 Du har bevist løsningsformlen til 2.gradsligningen. x = (-b±√d)/2a. Husk parentes om tælleren, når du ikke skriver det som en nrøk..


Skriv et svar til: sammenhængen mellem andengradsligningen og andengradspolynomiets graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.