Dansk

Analyse af Jalousi, Edvard Munch

25. maj 2019 af brabrabra - Niveau: 10. klasse

Hej, skal til eksamen her snart, og skal analysere Jalousi, malet af edvard munch

er totalt blank og ville høre om der var nogle som kunne hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2019 af Moderatoren

Hvad har du problemer med? Har du prøvet at analysere et maleri før?


Svar #2
26. maj 2019 af brabrabra

Er bare gået i stå, føler ikke der er indhold nok i billedet til en 10 minutters præsentation


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2019 af mat26

Jeg har ikke selv analyseret billedet, derfor har jeg lånt et andet eksempel fra studieportalen, som kan få dig igang:

"Det handler meget om hvordan Munch fremstiller kvinder, han havde selv et angst-præget forhold til kvinder, og jalousi maleriet illustrerer netop dette. Han fremstiller nærmest kvinden som et væsen hvis eneste begær er at lokke manden.

Ved kvinden er der malet mange lyse og rimelig varme farver : rød, orange, gul  og mørkegrøn. Disse farver symboliserer bland andet, kærlighed, romantik, sensualitet og den røde farve er meget pralende men disse farver kan også symbolisere koldhed. Man kan se på kvinden at hun er meget åben, fordi hun er malet med en meget varm rød/lys farve. Hendes kropssprog signalerer "kom og tag mig" (igen det med kvinden der lokker manden),da hun står med den ene hånd over hovedet og den anden bag hendes ryg. Hun står også vendt ind imod den anden mand uden at krydse hendes ben. Hvilken kan betyde at hun er interesseret i manden og vil gerne komme tættere på ham.

Munch betragter altså kvinden på en speciel måde baseret på sine egne forhold med kvinder."

Kilde: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1035252

Derudover kan denne hjemmeside hjælpe dig med at analysere billedet: https://indidansk.dk/maleri 


Skriv et svar til: Analyse af Jalousi, Edvard Munch

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.