Dansk

9 klasse mundtlig dansk

25. maj 2019 af jannistrunk - Niveau: 9. klasse
Hej hej

Jeg skal til mundtlig dansk eksamen 9 klasse og skal op i Pernille af Herman Bang.
Min lære har forslået at jeg perspektivere novellen til samfundet idag, nogen der kan hjælpe mig med det. ? Hvordan gør jeg det.

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2019 af doko

Du kan undersøg hvilke temaer der optræder i novellen og drage nogle paralleler til nutidens samfund


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. maj 2019 af Alisa0710

Du kan fortælle om hendes uvidenheden og sammenligne det med nutidens unge. Samt. den måde hun uskyldigt falder for den unge karl, dette kan du sammenligne med følelsen af at være ung og forelsket i dag.


Svar #3
26. maj 2019 af jannistrunk

Tusind tak for svarene, de er til stor hjælp.


Svar #4
27. maj 2019 af jannistrunk

Hej igen

Har lige et par spørgsmål mere, novellen er fra perioden det moderne gennembrud, kan jeg godt skrive om modsætninger, altså som samfundet er idag og som det var dengang, kan nemlig ikke finde nogen paralleller. Eller kan en her finde paralleller?

Svar #5
27. maj 2019 af jannistrunk

Endnu et spørgsmål, et sted der at novellen hører til samlingen de tunge melodier et andet sted står der den hører til samlingen de stille eksistenser. ? Nogen der ved hvilken det er?

Er der en der evt. har en analyse de har lavet på novellen eller tale papirerne i brugte til eksamen?

På forhånd tak

Skriv et svar til: 9 klasse mundtlig dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.