Matematik

Integrale af vektorfunktioner

03. juni 2019 af Halow7979 - Niveau: A-niveau

Hej - Jeg skal til mundtlig eksamen i matematik i morgen, og jeg mangler derfor et bevis under integralregning af vektorfunktioner. Jeg har lavet et projekt, hvor man skulle beregne arealet afgrænset af en vektorfunktion, men jeg kan simpelthen ikke finde nogen steder, hvor jeg kan læse om beviset. Projektet omhandlede arealet afgrænset af spiraler, men det er ikke nødvendigt, at beviset handler om spiraler. Nogen der kan henvise eller udlede et bevis for det?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2019 af peter lind

Hvad er det for en formel du søger bevis for


Svar #2
03. juni 2019 af Halow7979

Har vedhæftet et billede:

Vedhæftet fil:Areal-Banekurve.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2019 af peter lind

Se figuren øverst på https://en.wikipedia.org/wiki/Kepler%27s_laws_of_planetary_motion#Third_law    

Lad f(t) = r(t) være radius vektor i bevægelsen. f'(t) = r'(t) = v(t). Dit integral for infitisimale tider bliver arealet af trekanten dannet af vektorene r(t), r(t+dt) og v(t)dt Ved integrationen får du så arealet overstrøget af radiusvektor.


Svar #6
03. juni 2019 af Halow7979

Okay, den tror jeg, at jeg er med på - Men er vi enige i, at 'hatten' over den ene vektor angiver, at den roteres 90° mod uret, og at det tykke 'gangetegn' betyder krydsproduktet? Derudover er det så længden af hastighedsvektoren man skal bestemme (den til højre for prikken)?


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2019 af Anders521


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2019 af peter lind

Det er jeg ikke enig i. Hatten over f(t) betyder at det er tværvektoren til f(t) Der står et skalarprodukt mellem de to vektorer. Sagt på en anden måde det er determinanten(f(t), f'(t) ) der ska integreres


Svar #9
03. juni 2019 af Halow7979

#8

Det er jeg ikke enig i. Hatten over f(t) betyder at det er tværvektoren til f(t) Der står et skalarprodukt mellem de to vektorer. Sagt på en anden måde det er determinanten(f(t), f'(t) ) der ska integreres

Ja, undskyld - Jeg mente også skalarproduktet. Tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. juni 2019 af Anders521

Ellers er der alternativet - se sætning 4 og det tilhørende bevis

https://matstxa3.systime.dk/index.php?id=744


Skriv et svar til: Integrale af vektorfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.