Matematik

Bevægelse med vektorregning

05. juni 2019 af OmarEgy - Niveau: A-niveau

Bestem farten til et vilkårligt tidspunkt v(t)
 

se på billedet!!

Vedhæftet fil: Untitled-1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2019 af peter lind

Hvad er du i tvivl om? Der står jo hvad du skal gøre nemlig differentere s(t)


Svar #3
05. juni 2019 af OmarEgy

#2

Hvad er du i tvivl om? Der står jo hvad du skal gøre nemlig differentere s(t)

jaa og jeg fik den til 
v(t) = [17.32, -98.2*t*2]

Men jeg er usikker der jeg plottet det ind og fik denne graf

Vedhæftet fil:Capture.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #4
05. juni 2019 af peter lind

Det er forkert. Du skal differeniere både x(t) og y(t Så vidt jeg kan se differentierer du kun y(t) og gør det forkert. y(t) = a*t2+b*t+c => y'(t) = 2a*t +b Farten er v(t) = kvrod(x'(t)2+y'(t)2)

På din graf kan jeg kun se en lodret streg


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. juni 2019 af mathon

                      \small \textbf{v}(t)=\left( \begin{array}{lllll} v_0\cdot \cos(\alpha )\\-g\cdot t+v_0\cdot \sin(\alpha ) \end{array}\right)

                      \small \begin{array}{lllll} \textbf{v}(t)=\left( \begin{array}{lllll} v_0\cdot \cos(\alpha )\\-g\cdot t+v_0\cdot \sin(\alpha ) \end{array}\right)\\\\ v(t)=\sqrt{(v_0\cdot \cos(\alpha ))^2+(-g\cdot t+v_0\cdot \sin(\alpha ))^2}\\\\ v(t)=\sqrt{{v_0}^2\cdot \cos^2(\alpha )+g^2\cdot t^2-2\cdot g\cdot v_0\cdot \sin(\alpha )\cdot t+{v_0}^2\cdot \sin^2(\alpha ) }\\\\ v(t)=\sqrt{g^2t^2-2\cdot g\cdot v_0\cdot \sin(\alpha )\cdot t+{v_0}^2}\\\\ v(t)=\sqrt{\left (9.82\; \frac{m}{s^2} \right )^2\cdot t^2-2\cdot \left ( 9.82\; \frac{m}{s^2} \right )\cdot \left ( 20\; \frac{m}{s} \right )\cdot \sin(30\degree)\cdot t+\left (20\; \frac{m}{s} \right )^2}\\\\ v(t)=\sqrt{\left ( 96.43\; \frac{m^2}{s^4} \right )\cdot t^2-\left (196.4\; \frac{m^2}{s^3} \right )\cdot t+\left (400\; \frac{m^2}{s^2} \right )} \end{array}


Skriv et svar til: Bevægelse med vektorregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.