Kemi

Koncentration af salt

11. juni 2019 af Elektralucia - Niveau: C-niveau
Jeg skal undersøge koncentration af salt i 10 gram altstænger. Jeg har ved hjælp af titrering fundet ud af at der skulle tilsættes 4,8 ml. titrat for at nå ækvivalenspunktet. Det betyde vel at der i væskeblandingen er 4,8 ml. NaCl(aq)? Er det rigtigt forstået? Og nu skal jeg så regne saltkoncentrationen ud, men jeg har jo kun nacl’s volume, så kan man overhovedet det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2019 af mathon

Det er ikke nok at oplyse volumen af titrator. Der kræves oplysning om titrators koncentration.

             Titerligning:
                                        \small \begin{array}{lllll} &n_{NaCl}=n_{AgNO_3}\\\\ &n_{NaCl}=V_{AgNO_3}\cdot c_{AgNO_3}\\\\ & m_{NaCl}= n_{NaCl}\cdot M_{NaCl}\\\\ & m_{NaCl}= \left (\left ( 0.0048\; L \right )\cdot c_{AgNO_3} \right )\cdot\left ( 58.44\; \frac{g}{mol} \right )\\\\ \textup{saltprocent:}&\frac{\left (\left ( 0.0048\; L \right )\cdot c_{AgNO_3} \right )\cdot\left ( 58.44\; \frac{g}{mol} \right )}{10\; g}\cdot 100\% \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2019 af mathon

                               \small \begin{array}{lllll} &V_{NaCl}\cdot c_{NaCl}=V_{AgNO_3}\cdot c_{AgNO_3} \\\\ \textup{saltkoncentration:}&c_{NaCl}=\frac{V_{AgNO_3}}{V_{NaCl}}\cdot c_{AgNO_3} \end{array}


Skriv et svar til: Koncentration af salt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.