Dansk

Klage vedrørende skriftlig dansk eksamen?

19. juni 2019 af Nikolaus - Niveau: A-niveau

Hej allesammen 

Har lige fået karakterer for afsluttende skriftlig eksamen STX 2019.

Jeg har fået 4 i dansk for mit essay om "Meningsdannelse på de sociale medier", hvor jeg ellers plejer at få væsentligt højere karakterer. Jeg overvejer derfor, om jeg skal klage, men vil lige høre jer først.

Er der nogen, som vil tage et kig på mit essay, som er vedhæftet? Evt. give bud på hvorfor/hvorfor ikke karakteren ligger til 4.

Mvh Nicklas

Vedhæftet fil: Dansk eksamen.pdf

Svar #1
19. juni 2019 af Nikolaus

her er artiklen, som bliver brugt i essayet

https://politiken.dk/kultur/medier/art5629427/Vi-retweeter-links-uden-at-l%C3%A6se-dem


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2019 af Stygotius

At du engang har fået mere end 4 for et essay er jo ikke noget argument for at du skal  have mere end 4 for et andet essay.


Svar #3
19. juni 2019 af Nikolaus

#2

At du engang har fået mere end 4 for et essay er jo ikke noget argument for at du skal  have mere end 4 for et andet essay.

Det har du fuldstændig ret i. 

Min hensigt var imidlertid at få feedback på det vedhæftede essay, så hvis du har tid vil jeg sætte stor pris på det.


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. juni 2019 af Stygotius

Det umiddelbare indtryk af din kommentar er at det er en vældig fint formuleret artikel med en perfekt tegnsætning. Jeg er dog ikke enig med dig i dit valg af grammatisk kommatering, men den er jo (desværre) valgfri. Du skal imidlertid nok lige undersøge hvilken (katastrofal) betydning startkommaet kan have for en teksts indhold. Din stavning og din tegnsætning er som sagt forbilledlig, og dit sprog er klart og logisk og letlæseligt. Hvad kan man forlange mere?  Dit sprog viser at du har tænkt sammenhængende og klart,og at du er i stand til at videregive dine tanker på en klar og letlæselig måde sådan at man hele tiden har lyst til at læse videre . Det er noget af det bedste en læser kan ønske sig. Jeg har ingen alvorlige indvendinger mod  dette essay. Min karakter vil nok ligge på 10-12.

1  Der er  dog et par småting: Hvad skal "over flere paragraffer" betyde ???   -Det er vel ikke en lovtekst.          2  at "misse" essensen af noget er vel ikke normalt dansk.   -højst et tåbeligt danglish.                                    3  Man er lidt i tvivl om hvorvidt du kender den rigtige betydning af ordet "prioritere".

Alt i alt er det en tekst du godt kan være stolt af. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2019 af MandenMedMangeHatte

Man kan næppe give en karakter for dette essay, alene ved at kigge på sproget og sammenhængen. Er den stillede opgave blevet besvaret? Er emnebehandlingen udtømmende? Har "Nikolaus" mon en tilhørende opgaveformulering så man kan se om dette er tilfældet?


Svar #6
19. juni 2019 af Nikolaus

#5

Man kan næppe give en karakter for dette essay, alene ved at kigge på sproget og sammenhængen. Er den stillede opgave blevet besvaret? Er emnebehandlingen udtømmende? Har "Nikolaus" mon en tilhørende opgaveformulering så man kan se om dette er tilfældet?

Jeg kan ikke huske kravene ordret, men det gik ud på at inddrage artiklens synspunkter og argumentere for  og imod meningsdannelse på de sociale medier.


Svar #7
19. juni 2019 af Nikolaus

#4

Det umiddelbare indtryk af din kommentar er at det er en vældig fint formuleret artikel med en perfekt tegnsætning. Jeg er dog ikke enig med dig i dit valg af grammatisk kommatering, men den er jo (desværre) valgfri. Du skal imidlertid nok lige undersøge hvilken (katastrofal) betydning startkommaet kan have for en teksts indhold. Din stavning og din tegnsætning er som sagt forbilledlig, og dit sprog er klart og logisk og letlæseligt. Hvad kan man forlange mere?  Dit sprog viser at du har tænkt sammenhængende og klart,og at du er i stand til at videregive dine tanker på en klar og letlæselig måde sådan at man hele tiden har lyst til at læse videre . Det er noget af det bedste en læser kan ønske sig. Jeg har ingen alvorlige indvendinger mod  dette essay. Min karakter vil nok ligge på 10-12.

1  Der er  dog et par småting: Hvad skal "over flere paragraffer" betyde ???   -Det er vel ikke en lovtekst.          2  at "misse" essensen af noget er vel ikke normalt dansk.   -højst et tåbeligt danglish.                                    3  Man er lidt i tvivl om hvorvidt du kender den rigtige betydning af ordet "prioritere".

Alt i alt er det en tekst du godt kan være stolt af. 

Tak for svaret Stygotius, min usikkerhed ligger mest i at jeg måske har været for meget imod meningsdannelse på sociale medier og meget lidt for. Genren er nemlig essay og ikke en kommentar, som du måske antog?


Skriv et svar til: Klage vedrørende skriftlig dansk eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.