Kemi

Hjælp til redoxreaktion med hydrogenperoxid?

24. juni 2019 af peter09 - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke hvor at følgende redoxreaktion giver:

????????(????) + ??????−(????) → ????(??) + ??????+(????)

og denne reaktion giver

2 MnO−4 (aq) + 5 H2O2 (aq) + 6 H+(aq) → 2 Mn2+(aq) + 5 O2(g) + 8 H2O(l)

hvorfor fåes 2 Mn? 

Vedhæftet fil: redox.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2019 af mathon

          \small \small H_2\overset{\textbf{{\color{Red} -1}}}{O}_2\, _{\textit{(l)}}\; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} -7}}}{Mn}{O_4}^-\; \longrightarrow \; \overset{\textbf{{\color{Red} 0}}}{O}_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}\qquad \textup{ikke afstemt}

\begin{array}{lccccll} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}&\textup{antal}\\ O&1&&5&10&\textup{da O \o nskes i et\textbf{ {\color{Red} lige}} antal}\\ Mn&&5&1&2 \end{array}


Svar #2
24. juni 2019 af peter09

Hvorfor ønskes O i et lige antal, er det fordi der er O2 på venstre side?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2019 af mathon

...netop.


Svar #4
24. juni 2019 af peter09

OKAY endelig fatter jeg det, er min afstemning ellers rigtigt ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. juni 2019 af mathon

              Ja.


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. juni 2019 af mathon

          \small \small H_2\overset{\textbf{{\color{Red} -1}}}{O}_2\, _{\textit{(l)}}\; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; \longrightarrow \; \overset{\textbf{{\color{Red} 0}}}{O}_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} +2}}}{Mn}{^{2+}}\qquad \textup{ikke afstemt}

\begin{array}{lccccll} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}&\textup{antal}\\ O&1&&5&10&\textup{da O \o nskes i et\textbf{ {\color{Red} lige}} antal}\\ Mn&&5&1&2 \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp til redoxreaktion med hydrogenperoxid?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.