Studievalg og videregående studie

Humaniora - dårlige beskæftigelsesmuligheder? (dansk, engelsk og lingvistik)

18. juli 2019 af anonym5757

Jeg blev færdig med gymnasiet her i sidste måned og skal til at holde et sabbatår eller to. Tingen er dog, at jeg på et tidspunkt gerne vil have mig en videregående uddannelse. Jeg er generelt meget interesseret i de humanistiske fag, især dansk og engelsk. Lingvistik lyder også interessant (som overskriften hentyder til), så jeg kunne godt finde på at søge ind på fx engelsk om et par år, men generelt hører man jo rigtig meget om, at de humanistiske studier fører til arbejdsløshed; er ubrugelige etc. Men er der virkelig så dårlige jobmuligheder for humanister? Er det virkeligt så umuligt at blive ansat som fx gymnasielærer i dansk og engelsk, som nogle siger? Hvad er jeres erfaringer? Jeg ser frem til at høre fra jer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juli 2019 af Mathias7878

Du kan eventuelt tjekke antallet af nyuddannede, som er arbejdsløse (målt i procent), på uddannelseszoom.dk for de forskellige kandidat uddannelser på de forskellige universiteter.

For en med en kandidatgrad i engelsk fra KU er arbejdsløsheden for nyuddannede 18 %. Efter 10 år er arbejdsløsheden 2 %.

- - -

 

 


Skriv et svar til: Humaniora - dårlige beskæftigelsesmuligheder? (dansk, engelsk og lingvistik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.