Debat

Tips og tricks til at forbedre sit ordforråd

05. august 2019 af sofe1
Hej!
Jeg er født og opvokset i Danmark, men mine forældre er fra Lebanon. Så jeg snakker både dansk og arabisk der hjemme.
Jeg har virkelig drømt om at udvide mit ordforråd, jeg er generelt dårlig til sprog. Men jeg prøver at forbedre det med at læse, men jeg læser flere engelske bøger end danske. Jeg kan aldrig finde gode bøger.
Men er der nogen af jer som har gode tips til hvordan jeg kan forbedre mig?
Håber at i har gode tips

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. august 2019 af Kammerjunk93

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. august 2019 af Annemouss

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #3
20. august 2019 af doko

Du kan skaffe dig en ordbog og finde et nyt ord hver dag, som du så skal prøve at bruge i en sætning mindst en gang den dag.


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du bør nok prøve på biblioteket.

Jeg kender ikke så meget til de moderne danske forfattere, men det kan bibliotekaren hjælpe med.

Af de ældre vil jeg fremhæve H.C.Andersen, som har et usædvanlig fint dansk sprog. En anden, der er værd at nævne er Ludvig Holberg, der gennem sine komedier har påvirket sproget.

Og så vil jeg anbefale, at du læser Det nye Testamente igennem. Det er ikke en opfordring til at skifte tro, hvis du ikke er kristen, men dansk indeholder en hel del udtryk, der stammer her fra.

En ting mere, du kan gøre, er at få fat i TV-serien Matador og se den. Jeg ved ikke, om man kan låne den på biblioteket. Danske film kan også hjælpe, f.eks. Olsenbanden, Charlies Tante, Frøken Nitouch og Sommer i Tyrol. Der er mange flere.

Prøv evt. Huset på Christianshavn, der i øjeblikket sendes på DR-K. Det er en humoristisk TV-serie, der kører over mange afsnit.


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2019 af Bahiatraveller

Hej. Hvilke genrer kan du lide? Jeg udvidede mit ordforråd i engelsk drastisk, da jeg begyndte at læse fantasy på engelsk, men jeg mangler en ide om hvad du interesserer dig for?

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. oktober 2019 af hvisjegskriverherharjegbrugforhjælp

Læs bøger, tænk over bøgerne. Muligvis efter hvergang du har skrevet noget. Skriv lidt om det du har læst, hvor du inddrager de ord - som du synes var gode/finurlige. Og hvis du nogensinde hører et ord du ikke kender, så hedder gå direkte til den røde ordbog. Sæt dig selv til at lære et nyt ord hver dag. Så bliver du hurtigt god. 


Skriv et svar til: Tips og tricks til at forbedre sit ordforråd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.