Matematik

statistiske test af data - usikker på om jeg kan anvende chi'2 på disse data

18. august kl. 14:34 af camihhansen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg håber der sidder en der kan hjælpe

jeg er igang med en undersøgelse om hvordan vi refererer til dyr i narrativer med enten han, hun, den eller det hos børn med og uden sprogforstyrrelser (yngre gruppe og ældre gruppe + voksen kontrolgruppe).

Jeg har altså i alt 5 grupper (Y-DLD n=10; Y-TD n=10; Æ-DLD n=9; Æ-TD n=9, V-TD n=8).

Hver deltager kan frit bruge 'han', 'hun', 'den' og 'det' om frøen i narrativen/fortællingen (og veksle herimellem). 

Defor har jeg nu en tabel der ser således ud:

han          hun       den       det

Y-DLD          5              2             2          4

Y-TD            6              0             9          0  

Æ-DLD        6              0             5          1     

Æ-TD           4              0             9          0  

V-TD             6              0             5          1  

* hver deltager er registeret som 'bruger du referencen x' - ja/nej - hvis deltageren anvender referencen registreres de i tabellen - samme deltager kan derfor godt være repræsenteret i fx både 'han' og 'den'

Min tanke var at lave en chi'2 test for hver af grupperne med ja/nej fordeling, men da deltagerne jo er repræsinteret flere gange er jeg ikke sikker på at dette er den bedste løsning? 

Jeg har forsøgt at lave grupperingen om så man kunne vælge fx: han/hun/den/det/han+den/hun+den osv.. men dette giver mig i alt 8 muligheder hvilket der ikke er plads til (og desuden virker urealistisk at beregne på grundet de få deltagere i hvert felt.. Jeg er kendt med R-comander og vassarstats.net i mine statistiske beregninger.

håber noglekan hjælpe? - på forhånd en kæmpe tak! 

skriv endelig hvis der er brug for flere oplysninger! 

Skriv et svar til: statistiske test af data - usikker på om jeg kan anvende chi'2 på disse data

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.