Dansk

Dansk på stx

27. august 2019 af Bruger6666 - Niveau: A-niveau

Hej,

Er der nogen her inde der kan fortælle mig om man har dansk på C niveau i 1. g og B niveau i 2.g? Eller har man dansk på A niveau i alle tre år?


Brugbart svar (2)

Svar #1
27. august 2019 af OliverHviid

Man siger normalt bare at man har dansk A. Dette betyder dog - netop som du siger - at 1.g svarer til C-niveau, 2.g svarer til B-niveau osv. Naturligvis bliver man ikke kastet ud i dansk A stof når man lige er begyndt i gymnasiet. Vær dog opmærksom at dette også betyder at hvis man fx vælger at droppe ud efter 2.g, så kan man altså ikke få merit for dansk B; man skal gennemføre alle tre år.


Svar #2
27. august 2019 af Bruger6666

Gælder dette også hvis man dumpet sin mundtlige dansk eksamen i 3.g? Altså har jeg så dansk på c og b?

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2019 af OliverHviid

Nej, du kan kun bestå dansk A; du kan ikke få dansk B eller C på en ordinær gymnasial uddannelse, men tag den med ro - der er lang, lang tid til dine eksamener i 3.g. Bare følg med i timerne, stil spørgsmål, lav dine opgaver etc. så skal det nok gå. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2019 af Smut1

#1 

Jeg droppede ud af biologi A efter to år, og fik det overført som biologi B, selvom jeg ikke havde været til eksamen i faget (min årsprøve kom dog til at tælle fuldt ud for den skriftlige eksamenskarakter). Men havde jeg ikke været til årsprøve, kunne mine sidste standpunktskarakterer godt være blevet til eksamenskarakterer et andet sted. (Dette skete for tre år siden).

Er ret overbevist om, at man godt kan få merit for dansk b efter 2. g, men man kan nok ikke bruge det til andet, end kun at mangle et år et andet sted!


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. august 2019 af OliverHviid

Smut1, måske har du ret i det du siger. Jeg mener blot at have hørt at man ikke kan få merit hvis man fx har dansk A, men ikke afslutter det. Det kan dog godt være at jeg husker forkert. Desuden har du i hvert fald ret i at selv hvis man fik merit, så ville dansk B (eller C) ikke kunne bruges til meget da langt de fleste videregående uddannelse kræver dansk A hvorfor dansk B og C er "ubrugeligt".


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. august 2019 af Bahiatraveller

Jeg tror at det er anderledes med naturfag. Selvom man har Biologi A har man reelt først C og derefter B. Det er trinundervisning så de ved, at man først får undervisning i pensum C, og derfor kan man få merit for det. Dansk er anderledes, da det ikke er trinopdelt. Din lærer kan have valgt at køre et emne igennem med C til A stof og derefter gå over til et andet emne. Du kan altså ikke sige at du er blevet undervist på C eller B niveau.

Svar #7
28. august 2019 af Bruger6666

Men i sidste ende er det vel også gennemsnittet der tæller og ikke kun én enkelt karakter?

Svar #8
28. august 2019 af Bruger6666

Altså hvis man nu tænker på, at man dumpede sin mundligt dansk eksamen i 3. G, så er det vel stadig gennemsnittet der betyder noget?

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. august 2019 af OliverHviid

Dit endelige snit bliver udregnet på baggrund af dine endelige årskarakterer og dine eksamenskarakterer.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. august 2019 af Smut1

#6 Ikke enig (da alle i min klasse havde valgt biologi A fra start). Vores lærer anså bioteknologidelen af biologien for A-niveaus-stof, men det var fordi, vi først havde kemi c i 2. g. Havde vi haft det i 1g. derimod, kunne han snildt have byttet rundt på pensum, således at vi fik kemidelen af biologien i 2. g.

I biologi har man en masse emner, men det er ikke sådan, at man bevæger sig trinvist opad, da alle emner til eksamen er relevante (om man f.eks. synes fysiologi eller økosystemer er sværest er nok en smagssag). Alle de emner, som gennemgås i 1.- og 2.g, kan jo ikke gennemgås igen i 3. g. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. august 2019 af Bahiatraveller

Okay, men de fleste steder trindeles de naturvidenskabelige fag. Jeg ved det fordi flere har været i stand til at hoppe ind midt i et forløb med et c eller b-niveau.

Brugbart svar (1)

Svar #12
28. august 2019 af Smut1

Det kan godt være at lærerne på din skole gør sådan (nu er studieportalen landsdækkende), det er dog ikke rigtigt et argument, da hvis pensum var emneopdelt, ville man også godt kunne hoppe ind efter et eller to år, så måtte der jo bare læse op på evt. nye emner. 

Jeg har selv måtte læse op på det meste  af fysik c, da jeg ville tage fysik b på en ny skole (det var en anden skole end der, hvor jeg havde biologi A, så ud af de i alt to gymnasier jeg har gået på, har ingen af dem  kørt det  trinvist, men begge emneopdelt!). Jeg havde allerede taget fysik og fået 10 i karakter på min gamle skole, men fordi at de havde haft en anden bog og noget andet  helt pensum i min nye klasse, var jeg nød til at starte fra scratch.


Brugbart svar (1)

Svar #13
29. august 2019 af Bahiatraveller

Nu dækker "de fleste steder" ikke kun over min skole. Det er lidt arrogant at formode at folk ikke sætter sig ordentligt ind i tingene, men kun dømmer ud fra deres egen specifikke problemstilling. Som jeg kan forstå så tager du udelukkende afsæt i din egen situation, så jeg kan kun give dig dit eget råd tilbage.


Skriv et svar til: Dansk på stx

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.