Kemi

Redoxreaktion

27. august 2019 af Hej15 - Niveau: Universitet/Videregående

Nogen der kan hjælpe med følgende opgave: 

En sur vandig opløsning af svovldioxid kan reducere ferrat(VI)ioner til jern(III)ioner, hvor der dannes sulfationer. Skriv et reaktionsskema for denne reaktion. 

Jeg tror det skal se sådan her ud: 

SO2 + FeO4(^2-) + Fe(^3+) + SO4(^2-) 

Men synes ikke det giver mening ift oxidationstallene, da FeO4(^2-) og SO4(^2-) har det samme tal, så går det hverken op eller ned? 

Tak på forhånd! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. august 2019 af mathon

                              \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S\! }O_2\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +6}}}{Fe}{O_4}^{2-}\; \longrightarrow \; \: \overset{\mathbf{{\color{Blue} +3}}}{Fe}{^{3+}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S\! }{O_4}^{2-}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ S&2&&3\\ Fe&&3&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                              \small 3\, S O_2\; +\;2\, Fe{O_4}^{2-}\; \longrightarrow \; \:2\, Fe{^{3+}}\; +\;3\, S{O_4}^{2-}

\textup{afstemning af ladning:}

                              \small 3\, S O_2\; +\;2\, Fe{O_4}^{2-}\; +\; 4\, H^+\longrightarrow \; \:2\, Fe{^{3+}}\; +\;3\, S{O_4}^{2-}

\textup{afstemning af hydrogen:}

                              \small 3\, S O_2\; +\;2\, Fe{O_4}^{2-}\; +\; 4\, H^+\longrightarrow \; \:2\, Fe{^{3+}}\; +\;3\, S{O_4}^{2-}\; +\; 2\, H_2O

\small \textup{oxygen stemmer.}


Svar #2
27. august 2019 af Hej15

Tusind tak for det! Håber ikke det er for besværligt, men sidder igen med en redox opgave, og mit problem her er ift hvordan reaktionen skal opstilles. I opgaven står der. 

Skriv et afstemt reaktionsskema for reaktionen i basiskopløsning, hvor jern(II)sulfat omdannes til jern(III)hydroxid og kaliumkromat omdannes til Cr(OH)3. 

Som jeg forstår, så skal reaktionen se sådan her ud: 

K2CrO4 (s) + FeSO4 (aq) -> Cr(OH)3(s) + 3Fe(OH)3(s) 

Kan det passe? Og hvis det gør, hvad skal jeg så gøre med K2 og SO4 over på produkternes side? Bliver der dannet K2SO4?


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. august 2019 af mathon

                \begin{array}{lllllll} 6\, FeSO_4\; +\; K_2Cr_2O_7\; +\; 7\, H_2O\; \longrightarrow \; 2\, Fe_2(SO_4)_3\; +\; 2\, Fe(OH)_3\; +\; 2\, Cr(OH)_3\; +\; 2\, KOH \end{array}


Svar #4
27. august 2019 af Hej15

Tak igen! Er det bare noget man ved, at der også dannes Fe2(SO4)3 og KOH? Eller er det ved at tælle hvor mange atomer der er på hver side? Og så gætte sig frem til mulige forbindelser?


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2019 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Der er intet g\ae tteri.}&\textup{Du v}\mathrm{\acute{e}}\textup{d f.eks., at der skal v\ae re}&\textup{6 }S{O_4}^{2-}\textup{ og 2 }K^+&\textup{p\aa \ begge sider.} \end{array}


Svar #6
28. august 2019 af Hej15

Okay, nu spørger jeg mega dumt, men kunne du evt forklare mig, hvirdan du kommer frem til det? Jeg har nemlig siddet med det i flere timer nu, og kan ikke finde nogen sammenhæng. Fx hvordan K2CrO4 bliver til K2Cr2O7?


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2019 af mathon

Jeg troede, at det var en fejl, at du skrev K2CrO4.

                \begin{array}{lllllll} 6\, FeSO_4\; +\; 2\, K_2CrO_4\; +\; 8\, H_2O\; \longrightarrow \; 2\, Fe_2(SO_4)_3\; +\; 2\, Fe(OH)_3\; +\; 2\, Cr(OH)_3\; +\; 4\, KOH \end{array}


Svar #8
28. august 2019 af Hej15

Så det her ville være forkert at skrive?

3FeSO4 + K2CrO4 + 4OH- + 4H2O -> 3Fe(OH)3 + Cr(OH)3 + 3SO42- + 2K+


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. august 2019 af mathon

                \small \begin{array}{lllllll} 3\, FeSO_4\; +\; K_2CrO_4\; +\; 4\, H_2O\; \longrightarrow \; Fe_2(SO_4)_3\; +\; Fe(OH)_3\; +\; Cr(OH)_3\; +\; 2\, KOH \end{array}

når der er divideret igennem med 2.


Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.