Kemi

Chlor binder til chlor?

10. september 2019 af Alrighty - Niveau: C-niveau

I min bog står der, at chloratomer gerne vil gå sammen og danne molekylet Cl2. Hvordan kan det være at de vil danne en kovalent binding, når de ikke har fire elektroner i yderste skal, samt at chlors elektronegativitet er større end 2? Så burde det være en ionbinding istedet imellem andre grundstoffer/atomer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2019 af DoctorRalph

Okay, så vidt jeg husker handler det om at forskellen i elektronegativitet skal være større end 2, for at det er en ionbinding. Når det vi taler om Cl2, så er det to atomer samme grundstof. Dermed er forskellen i elektronegativitet 0, og det er en kovalent binding.

Med hensyn til at Chlor ikke har 4 elektroner i yderste skal, så har du ret. Dog behøver det ikke at være alle elektronerne der deles i bindingen. I Chlors tilfælde er det faktisk kun en enkelt elektron der deles mellem atomerne, idet at Chlor har 7 elektroner i yderste skal. På den måde opfylder Chlor dubletreglen.

Jeg har vedhæftet en fil med en illustration af et Cl molekyle. Håber mit svar kan hjælpe dig.

Vedhæftet fil:Cl2.jpg

Skriv et svar til: Chlor binder til chlor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.