Kemi

HJÆLP!!!!

11. september 2019 af forvirretstudent - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg sidder med disse opgaver og kan ikke helt finde frem til noget. Det ville være en stor hjælp hvis jeg kunne få en hånd med opgaverne, gerne med mellemregninger og forklaring så jeg kan forstå processen.

Opgave 1
a) Opskriv opløslighedsligevægten for CaCO3.

Ko for CaCO3 er 0,87-10-8 M2 ved 25 grader celcius.
b) Beregn hvor mange mol CaCO3 der kan opløses i 1 L vand

c) Beregn derefter hvor mange gram CaCO3, der kan opløses i 100 mL vand ved 25 grader celcius.

Opgave 2

Du skal udfylde følgende skema, idet du skriver, om den pågældende opløsning er umættet, mættet eller overmættet (vis beregning som argument):

Opløsning          [Ca2+]                 [CO32-]          Umættet, mættet eller overmættet?

Nr. 1              1,2 * 10-4 M         0,9 * 10-3 M                                 ?

Nr. 2              0,9 * 10-3 M         0,8 * 10-11 M                                ?

Nr. 3              0,9 * 10-5 M         0,9 * 10-5 M                                 ?

Opgave 3
En blanding af methan og hydrogensulfid kan ved opvamning reagere og indstille sig i ligevægt med carbondisulfid (CS2) og hydrogen efter følgende reaktionsskema

CH4(g) + 2H2S(g) <-> CS2(g) + 4H2(g)

Begrund i hvilken retning ligevægtet vil forskydes hvis:

1. Trykket forøges

2. Reaktionsbeholderes volumen forøges

3. Der tilføres H2S

Opgave 4

Opskriv ligevægtsloven og angiv enheden for K for:

CaCO3 (s) <-> CO2 (g) + CaO (s)

CO2 (g) + C (s) <-> 2CO (g)

NH3 (aq) + H2O (I) <-> NH4+ (aq) + OH- (aq)

MgBr2 (s) <-> Mg2+(aq) + 2Br (aq)

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2019 af Moderatoren

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.

Start med opgave 1a: Hvad har du problemer med? Og hvad har du gjort for at svare på opgaven?


Svar #2
11. september 2019 af forvirretstudent

A'eren skrev jeg ind for opgavesættet af. Har fået den lavet nu, men hvordan laver jeg 1b


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. september 2019 af Moderatoren

Opgave 1b: Hvad har du problemer med? Og hvad har du gjort for at svare på opgaven?


Svar #4
11. september 2019 af forvirretstudent

Jeg kan ikke finde ud af det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. september 2019 af Moderatoren

1b. Hvad har du helt præcist problemer med?


Svar #6
11. september 2019 af forvirretstudent

Bare generelt selve opgaven forstår jeg ikke. Vil du hjælpe eller blive ved med at føre en samtale?


Svar #7
11. september 2019 af forvirretstudent

Det sjove er jeg har regnet mig frem til hele opgave 1 mens du spurgte ind til dem. Det kunne være en idé at prøve at hjælpe fremfor at blive ved med at spørge spørgsmål og få mit pis på kog.


Brugbart svar (1)

Svar #8
11. september 2019 af Moderatoren

Jamen det var da super, at du nu har lavet hele opgave 1. Beklager, hvis du ikke synes min hjælp hjælper dig. Nogle gange kan det bare hjælpe en, hvis man liiige kigger en ekstra gang på opgaven eller man skriver præcist hvad man ikke kan finde ud af – derved kan man måske få en idé om hvordan opgaven skal regnes.


Svar #9
11. september 2019 af forvirretstudent

k


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. september 2019 af Moderatoren

Du kan bare oprette en ny tråd med opgave 2 – så er det lettere for lektiehjælperne at overskue.

Husk betingelserne for brug af forummet.

Fx:

Giv dit indlæg en sigende titel. På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.


Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. september 2019 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll} \mathbf{Opgave 1}\\&a)&CaCO_3\,_ {\textit{\, (s)}}\; \rightleftharpoons \; Ca^{2+}\,_ {\textit{(aq)}}\; +\; C{O_3}^{2-}\,_ {\textit{(aq)}}\\\\ &b)&\textup{opl\o selighedsprodukt}\\ &&\textup{ved 25}\degree\textup{:}\\ &&\qquad \qquad \left [ Ca^{2+} \right ]\cdot \left [ C{O_3}^{2-} \right ] =0.87\cdot 10^{-8}\; M^2&\textup{n\aa r den mol\ae re opl\o selighed kaldes s}\\ &&\textup{haves:}\qquad \quad\, s \quad\cdot\quad s\qquad\, \, =0.87\cdot 10^{-8}\; M^2\\\\ &&\qquad \qquad \qquad s^2=0.87\cdot 10^{-8}\; M^2\\\\ &&\qquad \qquad \qquad s =\left ( 0.87\cdot 10^{-8}\; M^2 \right )^{\frac{1}{2}}=9.33\cdot 10^{-5}\; M\\\\ &c)&\textup{opl\o selighed}\\ &&\textup{i 100 mL vand:}\\ &&\qquad \qquad \qquad m=9.33\cdot 10^{-5}\; \frac{mol}{1000\; mL}=9.33\cdot 10^{-6}\; \frac{mol}{100\; mL} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. september 2019 af mathon

I opgave 2 undersøger du, om opløselighedsproduktet er overskredet i de enkelte tilfælde.


Brugbart svar (0)

Svar #13
11. september 2019 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{Opgave 2}&&&&&\textbf{konklusion}\\ &\textup{Nr 1.}&product\left ( \left \{ 1.2E-4,0.9E-3 \right \} \right )=\\\\ &\textup{Nr 2.}&product\left ( \left \{ 0.9E-3,0.8E-11 \right \} \right )=\\\\ &\textup{Nr 3.}&product\left ( \left \{ 0.9E-5,0.9E-5 \right \} \right )= \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #14
11. september 2019 af mettemettemette

#7

Det sjove er jeg har regnet mig frem til hele opgave 1 mens du spurgte ind til dem. Det kunne være en idé at prøve at hjælpe fremfor at blive ved med at spørge spørgsmål og få mit pis på kog.


Så du beklager dig altså over, at du selv fandt frem til svaret istedet for at en anden lavede dem for dig? Modent. Og virkelig pæn måde at formulere sig på overfor en, der forsøger at hjælpe dig frem til at hjælpe dig selv. Vedkommende stillede dig ikke mere end to spørgsmål før du eksploderede; rimelige spørgsmål som faktisk var nødvendige at vide, medmindre du kun søgte en som Mathon, der gerne vil hjælpe dig med at snyde din lærer og lave dine lektier for dig.


Skriv et svar til: HJÆLP!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.