Engelsk

Simpel og udvidet tid

12. september 2019 af GretelKaiser - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg må indrømme, at jeg er ret forvirret over simpel og udvidet tid på engelsk. Jeg har altid lært, at simpel tid var noget som skete ofte, en vane, og at udvidet tid var noget som skete nu. Eks. He smokes (en vane) og You are smiling (lige nu). 

Men nu er jeg blevet i tvivl - er udvidet tid i stedet noget vedvarende og uafsluttet, en tilstand? Eks. He is watching television.

Og simpel tid, er det i virkeligheden noget afsluttet og færdiggjort? Eks. She knocked on the door. Eller eks. They married.

Hvad ved I?

På forhånd tak! Mvh.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2019 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2019 af Stygotius

Udvidet tid bruges, meget kort sagt, om en uafsluttet handling i et begrænset tidsrum. Det behøver ikke være lige nu, men i et eller andet tidsrum. Desuden bruges udvidet tid om en nært forestående fremtid.

Eks. "Yesterday when I was having my lunch my brother rang me".

        "I'm going to London tomorrow"

Udvidet tid bruges kun ved verber der udtrykker et tidsmæssigt forløb.

Simpel tid bruges om  1) det der altid sker (the sun rises in the East) -  2) en afsluttet handling - 3) om det gentagne - 4) om det fremtidige som er planlagt, arrangeret  ("The train departs at 5.45")

Eks,, a) "He is smokng his pipe = han sidder/ligger/står og ryger lige nu"  -

         b) "He smokes" = Han  ryger generelt, dvs. han er ryger.  


Skriv et svar til: Simpel og udvidet tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.