Kemi

Reaktionsligning

16. september 2019 af Amalie1234324 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har vedhæftet opgaven. "Gør følgende reaktionsligning færdige, navngiv og tilføj tilstandsformer for alle stoffer og ioner". Jeg forstår ikke hvordan man løser den. Jeg vil ikke have den løst, men en forklaring på hvordan man gør.

Vedhæftet fil: basisk opløsning.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2019 af mathon


Svar #2
16. september 2019 af Amalie1234324

Ja det er den. Hvordan løses den. Kan du forklare det emd ord? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. september 2019 af mathon

                       \small \overset{\mathbf{{\color{Red} -2}}}{S}{^{2-}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{Cl}_2\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{O_4}^{2-}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} -1}}}{Cl}{^-}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ S&8&&1\\ Cl&&1&8 \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

                       \small S{^{2-}}\; +\; 4\, Cl_2\; \longrightarrow \;S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl{^-}

\textup{afstemning af ladning:}

                       \small S{^{2-}}\; +\; 4\, Cl_2\; +\; 8\, OH^-\; \longrightarrow \;S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl{^-}

\textup{afstemning af hydrogen:}

                       \small S{^{2-}}\; +\; 4\, Cl_2\; +\; 8\, OH^-\; \longrightarrow \;S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl{^-}\; +\; 4\, H_2O

\textup{oxygen stemmer.}


Svar #4
17. september 2019 af Amalie1234324

Hvorfor har du skrevet 1 ved antal ved svovl. Og har du ikke skrevet 8 ved antal af Cl, fordi 1*8=8

Og burde du ikke sige 1*8 ved S(ved antal). Så der står 8 ved begge af antal kolonner?


Skriv et svar til: Reaktionsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.