Kemi

elektronregnskab for en basisk reaktion(redoxreaktion)

18. september 2019 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Jar vedhæftet opgaven, og jeg skal bestemme elektronregnskab for reaktionen. Jeg har prøvet at finde ud af hvornår den stiger og hvornår den falder. Jeg kan virkelig ikke finde ud af det. Har brug 1 time på at prøve.

Vedhæftet fil: redox.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2019 af mathon

                     \small \overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{S\! }_2{^{2-}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{Cl}_2\; \longrightarrow\; \overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{\! O_4}^{2-}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} -1}}}{Cl}{^-}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ S&7&&2\\ Cl&&1&14 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                     \small S_2{^{2-}}\; +\; 7\, Cl_2\; \longrightarrow\;2\, S{O_4}^{2-}\; +\;14\, Cl{^-}

\textup{afstemning af ladning:}

                     \small S_2{^{2-}}\; +\; 7\, Cl_2\; +\; 16\, OH^-\; \longrightarrow\;2\, S{ O_4}^{2-}\; +\;14\, Cl{^-}

\textup{afstemning af hydrogen:}

                     \small S_2{^{2-}}\; +\; 7\, Cl_2\; +\; 16\, OH^-\; \longrightarrow\;2\, S{ O_4}^{2-}\; +\;14\, Cl{^-}\; +\; 8H_2O

\textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: elektronregnskab for en basisk reaktion(redoxreaktion)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.