Matematik

Linære funktioner

27. september 2019 af kusu - Niveau: C-niveau

Har brug for desparat hjælp til en aflvering, har aldrig brugt studieportalen før, så har en lille struggle. Nogle der vil hjælpe??


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. september 2019 af Moderatoren

Du oprettede også en tråd i går:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1911924

Brug rådet som du fik i #2 og:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2019 af AMelev

#0 Følg nu de punkter, der er angivet i #2 i din tidligere tråd. 
En opgave pr. tråd og billede af opgaven - ikke et Worddokument og følg også anvisningerne i #1 ovenfor.
Hvis du alligevel ikke tager dig af det, vi skriver, er det jo spild af alles tid.

Hvis du er i tvivl om, hvordan, du uploader et billede af en opgave, så skriv det.
Brug klippeværktøjet, marker området med opgaven, gem billedet og vedhæft så billedfilen på samme måde som du har vedhæftet Wordfilen.

Fortsæt i din oprindelige tråd med Opg. 1 og opret så nye tråde for hver af de øvrige opgaver, du skal have hjælp til.


Svar #3
27. september 2019 af kusu

Tænker at du mener at jeg skal sende et billede i stedet for hele linket, har lige taget et billede af de to opgaver jeg har haft svært ved at løse

Svar #4
27. september 2019 af kusu

Håber i kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2019 af ringstedLC

6, a): f(x) er lineær funktion på formen:

\begin{align*} f(x) &= ax+b \\ f(x) &= 125.7x+1447 \\ b &= f(0)\approx \text{\aa r }2009 \\ b &= 125.7\cdot 0+1447=1447 \end{align*}

6, b): 

\begin{align*} \text{Stigning}:a &=\frac{f(x_1+1)-f(x_1)}{(x_1+1)-x_1} \\ a &=\frac{f(x_1+1)-f(x_1)}{1}=f(x_1+1)-f(x_1) \\ a &=f(1)-1447\;,\;x_1=0 \\ a &=(125.7\cdot 1+1447)-1447=125.7 \end{align*}

6, c): 

\begin{align*} f(x)=2500 &= 125.7x+1447 \\ x&= \;?\text{ antal \aa r efter 2009} \end{align*}

7: Kom selv med et bud ved at sammeligne opgaven med "6".


Svar #6
28. september 2019 af kusu

Tusind tak! Jeg har selv prøvet at sammenligne, men det giver ikke mening, har selv fået hjælp af venner, men resultatet giver ikke mening. Kunne du måske også hjælpe med den opgave?

Brugbart svar (0)

Svar #7
28. september 2019 af AMelev

#3 På trods af, at du flere gange har fået at vide, at du skal lave en ny tråd for hver opgaver, fortsætter du med flere opgaver i samme tråd. Hvorfor?

#6 Og på trods at du flere gange har fået at vide, at du skal beskrive, hvad du selv har lavet (også selv om "resultatet ikke giver mening"), undlader du det stadig. Hvorfor?

Når du har skrevet, hvad du har lavet i opg. 7, kan vi bedre hjælpe. Det er det, du lærer noget af - det gør du ikke af at få opgaven regnet.
Så beskriv, hvad du har lavet, og hvilke resultater du har fået.


Svar #8
28. september 2019 af kusu

Hvis jeg laver en ny tråd for hver opgave, er det ikke den samme person som har hjulpet mig, som kommer til at hjælpe mig, derfor laver jeg ikke en ny tråd. Har ikke lavet opgave 7 da jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre. Har prøvet at sammenligne dit svar og mit resultat, og det ligne næsten hinanden. Har brug for hjælp til opgave 7 kan du hjælpe mig med opgave 7, hvis ikke er det også fint

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. september 2019 af ringstedLC

#8 Hvis jeg laver en ny tråd for hver opgave, er det ikke den samme person som har hjulpet mig, som kommer til at hjælpe mig, derfor laver jeg ikke en ny tråd.

Det kan man aldrig vide, men du kan være temmelig sikker på, at hvis du ikke gør nogenlunde som vi foreslår dig, så er der lige pludselig ingen hjælp.

Har ikke lavet opgave 7 da jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre. Har prøvet at sammenligne dit svar og mit resultat, og det ligne næsten hinanden.

Lad os se dine beregninger og dit resultat.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. september 2019 af AMelev

#8 Hvis jeg laver en ny tråd for hver opgave, er det ikke den samme person som har hjulpet mig, som kommer til at hjælpe mig, derfor laver jeg ikke en ny tråd.
Det er en dårlig begrundelse. Det er noget roderi, når flere opgaver blandes sammen i samme tråd.
Har ikke lavet opgave 7 da jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre. Har prøvet at sammenligne dit svar og mit resultat, og det ligne næsten hinanden.
Taler du her om opg. 6 eller opg. 7? Hvis det er opg. 6 er det ikke nok, at resultaterne "næsten ligner hinanden". 
Har brug for hjælp til opgave 7 kan du hjælpe mig med opgave 7, hvis ikke er det også fint. Vi er mange, der gerne vil hjælpe dig, men det er altså temmelig svært, når du ikke vil indvie os i dine tanker og forsøg og lade dig hjælpe. Læg nu det op, du har lavet.

Opg. 7
a) x er mængden af stabilgrus (m3), så x = 10
f(x) = 255x + 1250 er prisen (kr)
Indsæt  10 på x's plads, beregn og svar.

b) Da der en fast pristilvækst pr. m3, er der tale om en linær sammenhæng mellem g(x) = pris (kr) og
x = mængde (m3).
g(x) = a·x + b
a er pristilvækst (kr) pr.x-enhed, så a = .....
b er startpris (kr), så b = ....
g(x) = ......

c) Benyt dit grafværktøj (hvad bruger du?)

d) Aflæs den x-værdi, hvor f(x) = g(x), dvs. hvor de to grafer skærer hinanden.
Se, hvor Andersen er billiger end Bruun, dvs., hvor f-grafen ligger under g-grafen.


Skriv et svar til: Linære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.