Matematik
Bestemme en ubekendt i en matrix
Jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan jeg bestemmer en ubekendt i en matrix. I mit tilfælde er matricen 4 rækker og tre søjler.
Nogen der kan hjælpe?
Svar #2
27. september 2019 af IMBN3 (Slettet)
Nej, der må da være en model, man bruger til dette. F.eks. som man bruger at gange den inverse, når man har 2 ubekendte(x og y).
Jeg har flere opgaver med samme problemstillinger, her er en af dem.
Bestem elementet (udtrykt ved A og B), der står i 2. række og 3. søjle i matricen ? ? 1 2 3 4 4 3 2 1 A 1 2 7 ? ? ? ? ? ? −1 3 1 0 2 B −3 0 1 1 2 3 ? ? ? ?
Det er måske ikke helt til at læse, men der er to matricer op ad hinanden, den ene er en 3x4 matrix og den anden en 4x3 matrix.
Svar #3
Her er en anden:
For hvilken værdi af A har matricen
2 4 1 A
egenværdien λ = 3?
Svar #4
27. september 2019 af peter lind
#2 Nej. Der er bestemt ikke let at læse. Kan du ikke vedlægge opgaven i pdf format
#3 Løs ligningen det(A-E)=0. Det bliver en andengradsligning
Svar #5
1/2A-4(A -4)
(-1 2)
og herefter kan jeg ikke se, hvordan jeg kommer videre for at isolere A.
(De to parenteser skal stå under hinanden som en matrix)
Svar #6
Du skal overhovedet ikke bruge nogen invers. Jeg har desværre en fejl i #4. Der skulle stå det(A-3E)=0
I den anden skal du gange matricerne samme, så vidt jeg kan se. Kan du ikke bruge dit CAS værktøj til det? Ellers bliver det et rimelig lang og træls udregning
Svar #7
Jeg har selvfølgelig ganget 3 på, og ender det samme sted. Hvordan vil du så anbefale at finde A?
Vi bruger R, og har lige prøvet at indtaste den første med de to matricer, men den vil ikke have en matrix med en ubekendt, så er temmelig sikker på, at det skal regnes i hånden.
Svar #8
Er det #2 eller #3 ?
I ingen af opgaverne skal du få noget med en brøk. Kan du ikke sende mig dine detaljeret udregninger og helst på en mere læselig form evt. i en pdf fil
Svar #9
Den første sætning var #3, men den har jeg fundet ud af nu.
Nu mangler jeg bare den du har fået billede af. Jeg har ganget de to matricer, men har jo stadig både A og B som ubekendte. Jeg tror dog kun - ud fra ordlyden i opgaven - at det kun er B, jeg skal finde.
Jeg tager et billede af den med de to matricer.
Svar #10
Svar #11
Beklager. Jeg har mere set på hvad du har sagt opgaven går ud på en hvad opgaven siger. Jeg har kort sagt troet du skulle finde A og B. Det går opgaven ikke ud på. Du skulle finde hvad elementet i 2 række og 3 søjle var udtrykt ved A og B og det har du fundet. Det er 3B +9
Svar #12
Ok, men er det ikke kun B, der står i 2. række og 3. søjle? Og i så fald hvordan kan B være 3B+9? Hvis det er dte, du mener? :)
Svar #13
3B+9 er simpelthen svaret Der spørges om c2,3 i matricen C hvor C er den matrix du har udregnet
Skriv et svar til: Bestemme en ubekendt i en matrix
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.