Matematik

Undersøg, om vektor b kan skrives som k* vektor a hat , hvor k er en konstant.

28. september 2019 af Maze12 - Niveau: A-niveau

Er der nogle der kan hjælpe mig med at regne denne opgave? kan ikke helt finde ud af den.

Undersøg, om vektor b  kan skrives som k* vektor a hat , hvor k er en konstant.  

opgaven er lagt ind under filer:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2019 af peter lind

Find tværvektoren til a elle undersøg om a·b=0


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. september 2019 af ringstedLC

a) 

\begin{align*} \overrightarrow{b} &= k\cdot \overrightarrow{a}\Updownarrow \\ \overrightarrow{b} &\parallel \overrightarrow{a}\Updownarrow \\ det\left ( \overrightarrow{a} , \overrightarrow{b} \right )&=0 \end{align*}


Svar #4
28. september 2019 af Maze12

hvorfor for jeg skalarproduktet a·b=0 men det(a,b) = 123? burde de ikke begge være = 0


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2019 af peter lind

det(a,b) er skalarproduktet mellem a og b's tværvetor ikke a·b


Svar #6
28. september 2019 af Maze12

Jeg er blevet lidt i tvivl. Er svaret så 123??


Svar #7
28. september 2019 af Maze12

Når jeg har fundet ud af at a·b = 0 hvordan finder jeg så K?


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. september 2019 af mathon

                         \small \begin{array}{lllllll} k\cdot \begin{pmatrix} 4\\5 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 12\\ 15 \end{pmatrix}=3\cdot \begin{pmatrix} 4\\5 \end{pmatrix}\\\\ 3\cdot\widehat{ \overrightarrow{a}}=\overrightarrow{b} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. september 2019 af peter lind

Hvis det er til opgaven skal du slet ikke beregne det(a,b) Du skal beregne a·b  som du får til 0. b er derfor proportional med a's tværvektor


Svar #10
28. september 2019 af Maze12

nååår på den måde. Mange tak for hjælpen:)


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. september 2019 af peter lind

#7 Der er ikke spurgt om proportionalitetskonstanten. Ellers havde de været bedre at finde a's tværvektor


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. september 2019 af ringstedLC

#6: Nej, svaret på en undersøgelse kan jo ikke være "123".

#3: Ups:

\begin{align*} \overrightarrow{b} &= k\cdot {\color{Red} \widehat{\overrightarrow{a}}} \\ \overrightarrow{b}&\parallel \widehat{\overrightarrow{a}}\Updownarrow \\ det\left (\widehat{\overrightarrow{a}},\, \overrightarrow{b}\right ) &= 0 \\ det\left (\widehat{\overrightarrow{a}},\, \overrightarrow{b}\right ) = \;?\Downarrow \\ \text{Konklusion}: \;? \end{align*}

Når to vektorer er proportionale, er de parallelle og deres determinant er lig 0.


Skriv et svar til: Undersøg, om vektor b kan skrives som k* vektor a hat , hvor k er en konstant.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.