Religion

Buddhisme HJÆLPP!!!

01. oktober 2019 af Arlindash - Niveau: 9. klasse

Hej..

det er fordi jeg har prøve imorgen om buddsime 

Hvad tænker i der er vigtigte af have styre på?

Min lærer sige at der er 25 spg. 

Hvad er vigtige at vide? jo mere i fortæller jo bedre:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2019 af Fatima2904

der er mange begreber indenfor buddhismen, fx. samsara (livshjuet) der indeholder 6 verdner, og inde i er der en gris, slange og hane. Den yderste ring viser de 12 årskæder, og tilsidst holdes livshjulet af mara, som frister en, til at blive i livshulet.  Man bliver født ind i en verden, afhægigt af sit karma, men så længe man producere karma, kan man ikke komme ud af livshjulet. 

Man vil helst udslippes fra livshjulet, og opnå nirvana der er en tilstand. Ved livshjulet står der en (bodhistva) som kan opnå oplysning, men venter med at gøre det, og vejleder istedet andre. 

For at nå oplysning, skal man kende til de 4 ædle sandheder, erkende at livet er en lidelse, og følge den otteledende vej. 

Du kan snakke om den buddhistsike tanke, med at budhister ikke består af et "jeg" også kaldt atman = an-atman. 

Snak evt. også de 3 retninger indenfor budhismen osv. Undskyld skrev hurtigt, derfor er der mange stavefejl. Har et dokument med noter, hvis det kunne hjælpe ;-)


Svar #2
01. oktober 2019 af Arlindash

Tusind tak!! det hjalp!! hvis du kunne sende din notater kunne det være perfekt!


Skriv et svar til: Buddhisme HJÆLPP!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.