Kemi

Afstemning af redoxreaktion - sur opløsning

07. oktober 2019 af Loua - Niveau: B-niveau

Hvordan afstemmer man en redoxreaktion i en sur opløsning?
I opgave står der som forklaret: Afstem denne redoxreaktion i sur opløsning, hvor en alkohol oxideres med permanganationen til en aldehyd og brunsten (mangan(IV)oxid) 
Reaktionsskemaet ser således ud:
CH3CH2OH + MnO4^- --> CH3CHO + MnO2

Nogen der kan hjælpe?
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. oktober 2019 af Larsdk4 (Slettet)

På samme måde som en basisk opløsning, dog at du har en ladning med H+


Svar #2
07. oktober 2019 af Loua

#1 Det er en organisk reaktion ikke?


Svar #3
08. oktober 2019 af Loua

Hvordan finder jeg oxidationstal for CH3CH2OH?
Jeg har fundet for MnO4^- det fik jeg til +7

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. oktober 2019 af mathon

                         \small R\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; \longrightarrow \; R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +4}}}{Mn}O_2


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. oktober 2019 af mathon

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ C&2&&3\\ Mn&&3&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

                         \small 3\, RCH_2OH\; +\;2\, Mn{O_4}^-\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2

\textup{afstemning af ladning:}

                         \small 3\, RCH_2OH\; +\;2\, Mn{O_4}^-\; +\; 2\, H^+\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2

\textup{afstemning af hydrogen:}

                         \small 3\, RCH_2OH\; +\;2\, Mn{O_4}^-\; +\; 2\, H^+\; \longrightarrow \; 3\, RCHO\; +\; 2\, MnO_2\; +\; 4\, H_2O

\textup{oxygen stemmer.}

\textup{dvs}

                         \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, CH_3CH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 3\, CH_3CHO\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Svar #6
09. oktober 2019 af Loua

#4
Når jeg regner oxidationstal ud for CH3OH får jeg det til 1 og ikke -1
Jeg har (1)*2-2+1 =1?
 


Svar #7
09. oktober 2019 af Loua

Mente CH2OH


Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktion - sur opløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.