Matematik

Differentiering/optimering af kommunale projekter

23. oktober 2019 af krimse123321 - Niveau: B-niveau

Det er lidt aergerligt at skulle spoerge, for jeg kan se, at netop disse opgaver har vaeret oppe at vende foer paa siden. Jeg foeler dog ikke, at jeg er blevet meget klogere. Differentialregning er ved tage at livet af mig, og risikoen for at traekke dette emne til eksamen skraemmer mig fra vid og sans.

Anyway - opgaverne er vedhaeftede. Kort og godt - drejer det sig om, at jeg skal finde den optimale placering for et rensningsanlaeg, undersoege besparelse af en nylagt cykelsti og ikke mindst finde den optimale af placering af en telefonmast, saa den kommer flest mulige borgere til gavn.

Jeg ville oenske, jeg kunne specificere praecist, hvad jeg mangler hjaelp til mig, men hvis jeg skal vaere aerlig, mangler jeg hjaelp til ALT. Foeler mig helt paa roeven mht dette. Rent teoretisk har diffenrentialregning vaeret nogenlunde overkommeligt, men nu hvor jeg skal anvende det i praksis, er helt paa herrens mark.

Mvh - en fortabt ung mand.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2019 af AMelev

Du skal først have opstillet en model for rørlængden.
Rørlængden er summen af rørlængderne fra A, B og C. Længden fra C er varabel og kaldt x.
For at finde de to sidste, skal du kende en ting mere i hver af trekanterne. 
Brug Pythagoras til at bestemme afstanden fra C til AB.
Beregn så længden fra rensningsanlægget til AB.
Nu har du viden nok til at kunne beregne rørlængder fra hhv. A og B vha. Pythagoras.
Beregn så den samlede rørlængde f(x) udtrykt ved f (det er modellen)

Så skal du i gang med at bestemme nulpunkt for f ' og monotoni for f.


Skriv et svar til: Differentiering/optimering af kommunale projekter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.