Dansk

hjælp til syntaktisk analyse af lille uddrag

30. oktober 2019 af gustavtjac - Niveau: C-niveau

Hey, skal op til prøve i morgen hvor jeg skal lave en syntaktisk analyse af dette uddrag:

De ved, at talibanerne er notorisk dårlige skytter, der stoler mere på Allah end på deres egen træfsikkerhed, når de fumler ved kalasjnikovens aftrækker.

Nogen hjælp til at lave en syntaktisk analyse kunne være super fedt, da jeg har svært ved det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2019 af Moderatoren

Beskriv hvad du har svært ved ellers kan man ikke hjælpe dig.


Svar #2
30. oktober 2019 af gustavtjac

Jeg har svært ved bestemme hvilke ord der er hvilke led


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2019 af Moderatoren

Er der nogle ord som du er sikker på? Har du et bud på nogle led? 

Ved du hvilke led som findes?


Svar #4
30. oktober 2019 af gustavtjac

Jeg har bestemt leddene for hele sætningen bortset fra "der stoler mere på Allah end på deres egen træfsikkerhed"


Svar #5
30. oktober 2019 af gustavtjac


Jeg har overvejet at "der" er bindeled
"stoler mere på" er udsagnsled
"på Allah" hensynsled
og "på deres egen træfsikkerhed" (forholdsordsled)
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. oktober 2019 af Stygotius

Nææhh, det er nu ikke helt rigtigt.

"De" er subjekt

"ved" er verballed

at talibanerne er notorisk dårlige skytter" er  en genstandssætning,som er dir.objekt i hovedsætningen

"der stoler mere på Allah end på deres egen træfsikkerhed" er en  (adjektivisk) relativsætning der beskriver "talebanerne"

"når de fumler ved kalasjnikovens aftrækker" er en adverbiel tidsledsætning........

I relativsætningen "der stoler mere på Allah end på deres egen træfsikkerhed" er ordet "der" subjekt

"stoler på" er verballed

"på Allah" og "på deres egen træfsikkerhed"  er to adverbielle led, som nogle med en dårlig betegnelse kalder "præpositionalobjekter"

I tidsledsætningen "når de fumler ved kalasjnikovens aftrækker"  er ordet "de" subjekt

"når" er et konjunktional

"fumler' er verballed

"ved kalasjnikovens aftrækker" er et adverbielt præpositionsled


Skriv et svar til: hjælp til syntaktisk analyse af lille uddrag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.