Kemi

hydrofil hydrofob

03. november 2019 af Mushface - Niveau: C-niveau

man siger, at 4 carbon atomer med hydrofobe gruooer ophlver virknigen af en hydrofil gruppe. 

Dvs . Et C-C-C-OH Propan-1-ol er Hydrofil. Dette grundet denh hydrofile OH - Hydroxid gruppe.
 

Butanol C-C-C-C-OH , grundet reglen med de 4 Carbon atomer er der her tale om et Hydrofob molekyle.

Jeg har dog ikke læst nogle steder , at den hydrofile gruppe er dominerende. 

Så hvorfor at Methanol er hydrofil , på trods af den både har 1 hydrofob og hydrofil gruppe. ? - Det jeg meget nysgerrig omkring.

Lad os bare tage ethanol med for den sagsskyld. C-C-OH . Her er der 2 hydrofobe grupper og 1 hydrofil gruppe. Men hvorfor er det hydrofil gruppen der for lov, til at være bestemmende for om en gruppe med ligemange fobe og file grupper er hydrofile.

- skyldtes det elektronegativiteten i molekylestrukturen ?

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2019 af gerthansen

Ja, jeg tror det skylde at i dit første eksempel er OH stærk nok til at lave en polarisering, mens den i butanol ikke helt er i stand til at gøre det. Ydermere tror jeg bare det er en tommelfinger regel for at simplificere tingene, da det jo også handler lidt om hvordan de elektronegative molekyler er placeret i forhold til hinanden i et større molekyle.


Skriv et svar til: hydrofil hydrofob

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.