Kemi

Redoxreaktion Basisk

11. november 2019 af Mixi88 - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg skal stemme denne Redoxreaktion (basisk opløsning)

ClO3-  +  I2  =Cl-  +  IO3-

Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke lomme videre end

ClO3-  = -1 OT

I2 = -1

=

Cl- = -1 OT

IO3- = -1 OT

Måske Har jeg snart kigget for længe på alle de reaktioner jeg har lavet i aften. Men syntes slet ikke jeg kan finde hoved og hale i denne?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2019 af mathon

             \small \overset{\mathbf{{\color{Blue} +5}}}{Cl}{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} 0}}}{I}_2\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} -1}}}{Cl}{^{-}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} +5}}}{I}{\! O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Cl&&6&5\\ I&5&&6 \end{array}

\textup{afstemning af op-og nedgange:}

             \small 5\, Cl{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, I_2\, _{\textit{(s,aq)}}\; \longrightarrow \;5\, Cl{^{-}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;6\, I{ O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning af ladning:}

             \small 5\, Cl{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, I_2\, _{\textit{(s,aq)}}\; +\; 6\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \;5\, Cl{^{-}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;6\, I{ O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning afhydrogen:}

             \small \! \! 5\, Cl{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\;3\, I_2\, _{\textit{(s,aq)}}\; +\; 6\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \;5\, Cl{^{-}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;6\, I{ O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\textup{oxygen stemmer.}


Skriv et svar til: Redoxreaktion Basisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.